Shellac og sprit

Hej
Jeg vil gerne prøve at købe shellak i flager og blande det selv med sprit.
Der er en opskrift her:
https://www.antikabc.dk/2/fransk-polering

Jeg har set at i udlandet bruger de sprit som består af 99% ethanol og 1% isopropyl alcohol, til formålet. 
Det kan jeg ikke finde i DK.  Det er muligvis forbudt for private, hvis jeg har forstået det rigtigt. 
https://skat.dk/data.aspx?oid=68287

Jeg har fundet et par shellak forhandler i DK med de sælger ikke høj % sprit. 
Skal jeg så finde en anden hobby? 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Jeg er ret sikker på at min gamle sløjdlære i folkeskolen bare opløste flagerne i alm denatureret sprit fra købmanden. så googlede jeg lidt og fandt dette:  Fremgangsmåde: Shellakflager overhældes med husholdningssprit, 10-15 mm sprit over flagerne, i glas el.l. af passende størrelse. Efter ½ til 1 døgn er flagerne opløst, rør gerne lidt rundt så bundfaldet også kan blive opløst. Fortynd ved behov med lidt sprit. Filtrer evt. gennem papirfilter. Opløsningen pensles på de ønskede steder, det penslede sted er klart til videre behandling så snart det er tørt, det er efter få minutter.
så jeg tror ikke du behøver noget specielt sprit til opgaven.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ok, Mange tak. Jeg prøver også med husholdningssprit. 
Men...tror du ikke det er opskrift på knastlak og ikke opløsning til at lakere møbler med?

Men de anbefaler over 97% ethanol sprit til det. Det er måske fordi det fordamper lynhurtigt. 

Jeg har set 99,9% Isopropyl alkohol i butikerne.
Kan se på min flaske at husholdningssprit består af 93% Ethanol
Gad vide hvad der er bedst at bruge. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
det kan godt være at det er knastlak. vi brugte det bare til at lakere de fantastiske produkter som blev frembragt i sløjdtimerne. Men så ville jeg prøve med isopropyl

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Forskellen er så lille at du ikke vil mærke reel forskel på husholdnings sprit og "ren" alkohol i denne sammenhæng.
Fordampningstiden er i begge tilfælde så lille at det ikke betyder noget i praksis.
Shellakkens overflade bliver hverken mere eller mindre god at du vælge den ene eller den anden sprit, for spritten er jo kun et "udbringningsmiddel"   

Ved fransk polering er det de mange lag der giver resultatet. Jeg lavede engang et spisebord og jeg brugte vel noget der lignede en liter shellak og en lille uge på at få det op og spille.



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har samme erfaringer som PinkHenrik. Du bruger almindelig husholdningssprit uden videre dikkedarer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ok, mange tak. 
Flot bord PinkHenrik. Er det shellak du selv har blandet med husholdningssprit?  


Ja. Jeg fik shellakken af en gammel snedker, som havde haft den på lager i mere end 20 år. Han fortalte mig at jeg bare skulle tage et syltetøjsglas og fylde det med sprit og shellak og ryste det hver dag, og så have tålmodighed.

Bordet er egetræ, og det er bestemt ikke det bedste træ at bruge shellak på, for de mange små "huller" i træet efter slibning skal først fyldes med lak inden man kan begynder at lave fransk polering...
Så jeg startede med en engangssprøjte og dryppe lidt lak ned i de tusindvis af små huller for at fylde dem. Derefter blev der så slebet igen inden jeg kunne begynde at polere.  
Et projekt jeg ikke laver en gang til    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ok :-) masse arbejde, men det ser godt ud. 
Jeg læser om det i øjeblikket.  Man brugte pulveriseret pimpsten i gamle dage til at slibe træ med, så træ støv har fyldt de små huller op. 
I dag gider de ikke og har set at de smører 2 komponent epoxy på, glatter det med "et gammelt kreditkort",  sliber det, og kommer shellak på :-) 


Vær opmærksom på at schellak som flager fås i to varianter - mørk og bleget. Den mørke er mere eller mindre opak, hvor den blegede har gode transparente egenskaber som kan øges ved filtrering.

I praksis kan den blegede variant anvendes som filler ved småreparationer med efterfølgende slutbehandling. Det kan ingen andre produkter i samme grad.

Færdig filler fås i utallige farvenuancer i forsøg på at ramme den underligende træsort, men resultatet er altid synligt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har fået et svar fra en butik i udlandet, som sælger shellak og 99,9% ethanol til at opløse det i. 
De siger at det skal være ethanol. Isopropyl kan ikke bruges. 

Tak Rantzau. Jeg har bestilt shellak både med voks og uden voks og skal eksperimentere lidt.
Jeg har fundet 96% sprit hos en vinhandler :-). 
Ved I om det er etanol /ethanol? 

https://www.vildmedvin.dk/navimer-finsprit-96-100-cl?gclid=Cj0KCQjw-daUBhCIARIsALbkjSaZ1ffrocOSQyk6BbMl1egHm34NzwQStj3S21rJs8Dc3kRQPwrrUtIaAmk3EALw_wcB
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også