Sokkel skalder af hvor der er lagt fliser.

Soklen skalder af i mit nye hus, og jeg er bekymret for om det er noget jeg bør få gjort noget ved meget snart. Det sker kun der hvor der ligger højt og tæt på soklen. Nogle steder er det et par centimeter dybt. Murpap er tydeligt flere steder.

Bør jeg få en murer til at fikse det snart?
Hvordan kan jeg undgå det sker igen? 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dete ligner at være pga. fugt ophobning/optræk fra soklen, og de steder med fliser, kan jorden ikke komme af med fugten, andet end gennem din sokkel. Hvis fliserne oven i købet ligger så de leder vandet ind til soklen, i stedet for væk fra soklen, forringer de vilkårene for soklen ifht. at komme af med fugt.
Det synlige mur-pap blokkerer for fugten trækker på i din ydermur, hvilket er positivt.

Ligger der omfangsdræn rundt om sokkel/hus?
har du høj grundvandsstand?
hvilken jord-type er der på grunden?

Jeg er ikke bekendt med om der er omfangsdræn. Kan jeg tjekke det på nogen måde? tror ikke der er høj grundvandsstand men jeg ved det ikke. Huset er i malling og angiveligt er der lerjord her. Jeg synes jorden virker let og luftig, så måske der er sand også, eller også er det bare mosset der gør det
Omfangs dræn så er der typisk en plastik membran op tæt på overfladen, der hvor du har fliser liggende nu, og så ligger der 50-100cm ned gravet en grøft hvor der er flydt dræn materiale, ala perle sten, ned med en dræn slange, der løber over i f.eks. en faskine eller ud til overflade vands afløbet.

Ler-jord er dårlig til nedsivning af vand, så din grund kan være udfordret med at være en vand-lomme.

Om der er højt grundvand, kan du finde kort der viser på nettet, kan dog ikke lige huske hvad hjemmesiden heder.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis