Filt på fuldspartlede vægge?

Så blev det vores tur til at købe et hus og sætte i stand. Vi er godt i gang med at fuldspartle væggene med rullespartel, og det går ret godt. Vi har fået at vide af en maler, der er en bekendt af familien, at han aldrig smide filt på væggene - han maler bare direkte på spartlen. 

Jeg har googlet lidt, og det lyder til, at man sagtens kan gøre det, men så tager væggene nemt imod slag. 

Så mit spørgsmål til jer, der har prøvet det. Skal vi kæmpe os igennem at få filt på, eller er det ikke så slemt uden filt, som nogen siger?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rantzau
Rantzau
3718 2970
Det kan lade sig gøre at male direkte på spartel, men resultatet er væsentlig mere holdbart med filt. 

... din maler er vel bare interesseret i at det holder til regningen er betalt.   
Wezio
Wezio
1770 4040
Min erfaring er at væggene bliver meget sarte, hvis der ikke er filt på dem. De får nemt ridser og skrammer. Filt er meget nemt at sætte op og er dermed absolut lav-det-selv arbejde, så dén arbejdsgang gad jeg ikke spare væk!   

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Steensen
Steensen
2542 8700
Jeg har malet direkte på spartlede flader, både i børne værelser og stuen, og ingen tvivl, væggene tager meget nemt imod skader på malingen, når det er direkte på spartel frem for tapetserede vægge.
I stuen er det nemmere at holde pænt, da vi voksne kan finde ud af at passe på overfladerne, men børneværelsernes vægge ved f.eks. senge er væggene meget slidte efter bare 3 år.

Annonce
BWA
BWA
18 2300
Det er ikke så slemt at sætte filt op - faktisk ret let. jeg købte en god kvalitet formalet filt hos malgodt (se linket på LDS for rabat). Jeg fik god professionel vejledning - og opsætning gik som en leg. Tip: monter plastic hjørnebeskyttere på udvendige hjørner.
Rantzau
Rantzau
3718 2970
Det er både lettere, hurtigere og billiger at bruge ugrundet filt. Den største fordel er, at skulle er opstå helligdage grundet uopmærksomhed eller stærkt sugende underlag, kører du bare over med vævklæber med rullen efterfølgende. På ugrundet filt trænger klæberen gennem vævet.

Samlingerne på banerne med ugrundet filt skjules også bedre end grundet filt.

Resten af vævklæberen kan du også anvende som vævfylder. Det letter det efterfølgende malerarbejde.

qwert
qwert Trådstarter
2
Tak for svar alle sammen. Vi ender med uden filt på 1. sal og filt i stuen, så har vi også noget at sammenligne med om et par år
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Filt på gipsvægge
    Lav-Hus (7 svar)
  2. Gipsvæg strippet for tapet. Fuldspartling eller reparation?
    Lav-Hus (5 svar)
  3. Hvordan fjerner man pudsede vægge?
    Lav-Hus (22 svar)
  4. Undgå fuldspartling
    Lav-Hus (15 svar)
  5. filt på murvægge?
    Lav-Hus (15 svar)
  6. savsmuldstapet skal væk
    Lav-Hus (5 svar)
  7. Gipsvægge i stuen
    Lav-Hus (21 svar)
  8. Fermecell
    Lav-Hus (3 svar)
  9. Fuldspartling af vægge og lofter
    Lav-Hus (5 svar)
  10. Div. spørgsmål ang filtopsætning.
    Lav-Hus (33 svar)

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Trægulv oven på fliser til isoleret skur
    Lav-Hus (læst 346 gange)
  2. Belægning i gårdsplads og vej
    Belægning, udsmykning og blomster (læst 165 gange)
  3. Forlængelse af sandbrønd
    Lav-Hus (læst 152 gange)
  4. Gammelt kolonihavehus - gulv
    Lav-Hus (læst 238 gange)
  5. Minigraver
    Værktøj og maskiner (læst 397 gange)
  6. Fylde huller med lecanødder inden støbning?
    Lav-Hus (læst 171 gange)
  7. Hjælp til anden toiletskål!!
    Lav-Hus (læst 183 gange)
  8. Afgrænsning - robotplæneklipper
    Lav-Have (læst 182 gange)
  9. Samle 3 ledninger i LK stikprop
    Værktøj og maskiner (læst 174 gange)
  10. Topplade på vaskemaskine
    Hårde hvidevarer (læst 189 gange)

Artikler & guides

Giv nyt liv til hjemmet med kalkmaling

Giv nyt liv til hjemmet med kalkmaling

Brugen af kalkmaling er utrolig trendy, da det giver et råt og naturligt resultat. Overvejer du...

Få nemt og hurtigt flotte trægulve med maling

Få nemt og hurtigt flotte trægulve med maling

Er det på tide at give nyt liv til brædderne i hjemmet? Måske dine trægulve er blevet lidt for...

Skab en unik væg med indfarvet spartel

Skab en unik væg med indfarvet spartel

Du bør læse med i denne guide til brugen af indfarvet spartel, hvis du er træt af at have et hjem...

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også