Efterisolering af gulv med ny gulvvarme

Hej. Jeg har overtaget et hus fra 79 og er igang med den helt store renovering. Men jeg er simpelthen så meget i tvivl om hvor meget isolering jeg skal ligge inder min spånpladegulvvarme.
Stuen har fornyeligt fået nye strøer og isolering(45mm) pga vandskade. Dette er sket og skiftet inden vi overtog huset. I de resterende værelser er der 100mm isolering.
Så skal jeg bare fylde isolering i under gulvet eller skal der være en afstand op til undersiden af spånpladerne? 

 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Usolering helt op imod.
Men et slutresultat med 150 mm sten eller glasuld er efter min mening alt for lidt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu du er igang, så gør det ordentligt.
Der skal 300mm isolering under gulvet efter gældende regler, ved gulvvarme, og for 6-7 år siden da det lige var trådt i kraft, kiggede jeg på et hus der var lavet med 100mm i bryggers og 200mm i gildesalen, blev der skrevet K-mærker herpå og kraftig anbefaling om at banke op og lave det om, i de rum med gulvvarme.

Så min anbefaling er klar: "Bite the bullet", igang med at grave ud til at kunne ligge 300mm under gulvvarmen, plus radon spær m.m. og ellers drop gulvvarmen, der bare er et luksus produkt, der er dyrere at varme huset op med end det er med radiatorer.

 

Helt enig med Steensen undtagen sidste sætning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jeg har 200mm isolering under mit gulv og jeg har ingen problemer overhovedet med varmen. og hvis du godt kan lide kolde fødder/tæer, så burde du helt sikkert droppe gulvvarme som steensen siger. huset bliver også mere værd når det engang skal sælges hvis der er gulvvarme over det hele. 
Hvad har du under isoleringen?
Har jeg misset noget? Eller er du ved at fylde hulrummet op med strøer (af træ) og mineraluld? Ovenpå et uisoleret klaplag?

Kan du ikke lige ridse hele konstruktionen op, herinde? 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
hvis det er mig du spørger så har jeg 200mm singles(isoleringværdi svarer til 100mm mineraluld) oven på dem har jeg 100mm mineraluld. 100mm beton med støbte slanger.

300mm mineraluld på loftet

17,5mm mineraluld i væggen.

bruger ca 4000kwh årligt med min luft/vand mithubishi varmepumpe. det højeste jeg har været oppe på i fremløb denne vinter var 34 grader i 8-10 dage. ellers har jeg ligget med 31-33grader fremløb dec og jan. 

så når folk siger at gulvvarme kun kan betale sig med mindst 300mm-400mm i gulvet så passer det ikke.


lille fejl. 125mm mineraluld i gulv med 200mm singles og 150mm i væggen.

her kan du se opbygningen af mit hus
Det var nu Spørger, jeg mente🙂 jeg blev bare bekymret for fugt i konstruktionen..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

micko skrev den 31-05-2022 19:58:41

hvis det er mig du spørger så har jeg 200mm singles(isoleringværdi svarer til 100mm mineraluld) oven på dem har jeg 100mm mineraluld. 100mm beton med støbte slanger.

300mm mineraluld på loftet

17,5mm mineraluld i væggen.

bruger ca 4000kwh årligt med min luft/vand mithubishi varmepumpe. det højeste jeg har været oppe på i fremløb denne vinter var 34 grader i 8-10 dage. ellers har jeg ligget med 31-33grader fremløb dec og jan. 

så når folk siger at gulvvarme kun kan betale sig med mindst 300mm-400mm i gulvet så passer det ikke.


Batale sig, er en ting, du kan fint køre gulvvarme med 100mm isolering under, men regler er regler, og hvis du ikke har som reglerne foreskriver, er det et minus og ikke et plus at du har gulvvarme. 


 

Jeg var såmænd mest bekymret for om Martin Bitsch havde et uisoleret terrændæk  med strøgulv ovenpå, og havde valgt at udfylde hele hulrummet med isolering.. som jeg husker at have læst, er det vejen til fugtskader..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis