Efterisolering af gulv med ny gulvvarme

Hej. Jeg har overtaget et hus fra 79 og er igang med den helt store renovering. Men jeg er simpelthen så meget i tvivl om hvor meget isolering jeg skal ligge inder min spånpladegulvvarme.
Stuen har fornyeligt fået nye strøer og isolering(45mm) pga vandskade. Dette er sket og skiftet inden vi overtog huset. I de resterende værelser er der 100mm isolering.
Så skal jeg bare fylde isolering i under gulvet eller skal der være en afstand op til undersiden af spånpladerne? 

 

Hej. Jeg har overtaget et hus fra 79 og er igang... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Under spånpladerne ligger der 45 mm isolering i stuen pga en vandskade der fornyeligt er blevet udbedret. I alle de andre værelser ligger der 100 mm isolering(helt op til underkanten af gulv) jeg var bare i tvivl og jeg kunne fylde op så der var 100 isolering i hele huset. Under betondæk er der luft. Fundamentet er betonelementer der er lagt og ikke støbt.  

 

Jeg kender ikke konstruktion.. så jeg vil ikke spille klog, nen jeg ville dog være bekymret for, om der er risiko for fugt. Hvor ligger din fugtspærre🙂
Jeg synes faktisk 100mm lyder som meget lidt isolering under gulvvarme, men det kan man beregne sig ud af, hvis man kan den slags🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg ville helt sikkert isolere helt op til under gulvet, som du spørger om.
Men om konstruktionen er rigtig lavet, er svært at vide.
  - Hvis du løftede de nederste glasuld batts og tog nogle flere billeder, så kan det være du kan få bedre råd.
Og måske du  skal overveje at droppe gulvvarmen, hvis det kun er muligt at isolere med 100mm eller om ikke andet trække et par pex-rør til radiator også, i tilfælde af du senere finder ud af at det er for meget varmetab ved at bruge gulvvarmen, så har du da muligheden for radiatoren i stedet.
Du vi købte et 142kvm Conta hus i 2013, som er opført i 1979, havde vi samme udfordringer.
Vi ville godt have gulvvarme i hele huset, i stedet for de efter eftermonterrede radiatore.
Der læste vi også nogle steder at det ikke kunne lade sig gøre, fordi huset var alt for dårligt isoleret, men vo to alligevel chancen (heldigvis).

150mm isolering på loft, gulv med strøer med 100mm isolering og lette skalmurede vægge, med 100mm isolering.

Vi var fristet af at isolerer mere under gulvet, men vores tømre sagde at det måtte man ikke, da man så risikerede fugt på det uisoleret terrændæk, så det lod vi være med.

Vi har absolut ikke haft nogle problemmer med at holde varmen.
Vi plejer at have en temperatur på 22,5 grad i opholdsrum, og 21 grader på værelser.
Vores årlige gasforbrug ligger på omkring 1000kbm, hvilket er i den lave ende ifølge vores gaslevenradør.

Så det kan sagtens lade sig gøre at have gulvvarme, selvom man kun har 100mm isolering under gulvet, og det er simpelthed guld værd, at have et vamt gulv om vinteren.
Jeg har haft flere tømre på, den ene vævede i det og sagde at jeg da godt kunne men at det ikke helt var nødvendigt. Og den anden sagde at de fyldte altid op med isolering og havde gjort det mange gange.
Nu har jeg fyldt efter så nu ligger der 115 mm under gulvet og 200 mm på loftet. Så håber jeg bare på at der ikke går råd i det hele…..🤞🏻  

 

Annonce
micko skrev den 31-05-2022 19:58:41

hvis det er mig du spørger så har jeg 200mm singles(isoleringværdi svarer til 100mm mineraluld) oven på dem har jeg 100mm mineraluld. 100mm beton med støbte slanger.

300mm mineraluld på loftet

17,5mm mineraluld i væggen.

bruger ca 4000kwh årligt med min luft/vand mithubishi varmepumpe. det højeste jeg har været oppe på i fremløb denne vinter var 34 grader i 8-10 dage. ellers har jeg ligget med 31-33grader fremløb dec og jan. 

så når folk siger at gulvvarme kun kan betale sig med mindst 300mm-400mm i gulvet så passer det ikke.


 Hvordan kan du ha mineraluld umderbetonen,, hvad bærer den på? 

Det er polystyren og ikke mineraluld. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis