Reparation af indvendige vægge

Hej Alle

Midt i huset har jeg et par vægge i gasbeton og en anden i leca-blokke (det er altså ikke ydervægge). Jeg har været igang med at at skrabe dem rene for at kunne tapeserer om.

Det er nogle ret store overflader, og tapeten er meget svært at få af (selv med mere dampning end jeg har måtte bruge for) og flere steder får jeg også hevet puds af.

Kan man man relativt problemfrit sætte (eksempelvis) en gipsplade direkte på disse vægge, og dermed meget nemt få ny glat væg at spartle og komme tapet/filt/væv på?

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke "problemfri" Væggen bliver jo tykkere, og det giver jo udslag både ved lofter, dørgerikter, og stikkontakter der skal længere ud. 
Det er nemmere at pudse væggen op igen. 
For at vand og damp kan " angribe" malet tapet så skal det gennem hulles. Her bruger malerne en tapetridser.
Så fejer man vand på væggen for hver 10 minutter så det ikke udtørrer. Efter 1 time på den hullede tapet plejer det at løsne sig. Jeg plejer at putte lidt opvaskemiddel i  Så preller det ikke af på væggen og det tørrer ikke så hurtig ud. 
Så er en god tapet stripper det rigtige værktøj. 
Kommer det hele ikke af så må processen gentages men det vigtige er konstant våd tapet og at det kan trænge ind bag malings lag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar @ev elmand

Jeg har været på sagen, med tapetridser og sæbevand - senere også med tapetopløser og meget andet. Det fungerer ikke super godt. Dele af væggen har en nærmest voks-agtig tapet inderst, og selv om denne er ridset eller hullet har bandet åbenbart svært ved at komme ind.

Men dørene, inkl. karm og gerichter, er pillet af for længst og væggene har ingen stikkontakter, eller andre ting der kan forstyrre. Så på den måde er væggene klar.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja og med afmonterede døre så er der listen ved gulv og loft som skal flyttes.
Men det er naturligvis din beslutning.
Gips plader kan limes op med montagelim. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
har kun dårlige erfaringer med taperridser, hvis det altså er dem på med rulle/hjul der snakkes om. 
vi bruger altid en hobbykniv, og ridser på kryds og tværs og brug en masse tapetopløser.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også