Bundventil med overløb

Hej folkens.

Lige et (håber jeg) simpelt spørgsmål.
Jeg er ved at sætte håndvasken til afløbet, på mit nye badeværelse. Vasken har overløb, hvilket jeg har fået et kit med til. Problemet er, at jeg ikke helt forstår, hvordan det skal sidde sammen.

Jeg har den hvide plastikring, til venstre, som jeg umiddelbart tænker skal sidde op mod bordpladen, med den sorte pakning. Derudover har jeg metalgevindet fra bundventilen som passer op under føromtalte ring, hvis ikke man sætter den tilhørende gennemsigtige pakning på. Men den skal vel bruges? Eller skal jeg ud at have fat i en anden pakning?

Eller skal det sammensættes på en anden måde?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke lige tage nogle billeder.

Søren O
Messing stykke oppe fra med skrue i midten, og den pakning som passer bedst. Overløbs mellem ring med pakning opad,
og så bundstykke med gevind hul nederst. Så kan det spændes sammen. 
Det eneste du så kan vælge imellem er om det er den gennemsigtige pakning der skal sidde oppe ved messing udløb eller det er den pakning som ses utydelig under messing udløbs stykke. 
Der skal være pakning alle steder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-05-2022 14:38:06

Messing stykke oppe fra med skrue i midten, og den pakning som passer bedst. Overløbs mellem ring med pakning opad,
og så bundstykke med gevind hul nederst. Så kan det spændes sammen. 
Det eneste du så kan vælge imellem er om det er den gennemsigtige pakning der skal sidde oppe ved messing udløb eller det er den pakning som ses utydelig under messing udløbs stykke. 
Der skal være pakning alle steder. 

Hej Erik.

Tak for svaret.
Det er ikke en gummipakning der sidder om messingstykket. Den skal helt sikkert sidde mellem messing og bordplade. Hvad der ikke er tydeligt på billedet er, at den gennemsigtige pakning er cirka 4 mm tyk. Her kommer lige et par billeder mere af, hvordan det passer. Overløbsringen har den der kant, som ikke passer med den runde, gennemsigtige pakning.
  1. Oppefra i vasken sættes messing rist med klar scilicone pakning eller sort gummi pakning mellem messing og vask.
  2. Nedenunder bordpladen sættes den store hvide ring med sort pakning op mod vasken, så slangen peger hen mod overløbet.
  3. krom risten sættes med sort pakning op mod stor hvid ring
  4. bolt/skrue sættes igennem midter hul i messing rist, og spændes fast i krom ring, og det hele spændes fast/sammen.
  5. lille hvid vinkel med sort pakning sættes op ad overløbs hullet, og med lille rist og skrue spændes denne fast på siden af vasken, tilsvarende den store rist i bunden
  6. slangen fra den store ring skæres til i længde, og fæstnes hen over den ovale studs på den lille hvide vinkel
  7. vandlås sættes fast på krom ristens gevind, og afløb forbindes til vandlås og over i afløbet i gulv/væg.
Punkt 5 kan gøres som det første hvis det er nemmere at komme til, og det hele kan gøres før bordplade med vask sættes fast, så er det nemmere at komme til at sætte alle tingene fast.

Alle pakningerne kan med fordel smøres lidt med scillicone fedt eller syrefri vaseline, så holder de længere, og er nemmere at få til at ligge sig korrekt under sammenspændingen.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis