Højtaler ophæng

Hej
Jeg vil gerne hænge min ene højtaler op parallelt med væggen. Men det er beslaget desværre ikke skabt til og jeg er ikke interesseret flytte beslaget til siden af højtaleren. Så hvad så?
Ville det mon virke at lave 4cm afstandsstykker ud af et alu rør, https://www.jemogfix.dk/roerprofil-alu-1-x-10-mm-x-1-m/4145/9032129/ ? Hvor lang skrue skal jeg bruge at at kunne holde den 2,7kg tunge højtaler? De første små 5cm går med beslag og afstandsstykker.
Mvh. /Lars

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Flyt beslaget så det kan gøres fast på væggen med 40 mm skruer eller afstandsstykker og nogle 75 mm. lange skruer.

fase
Beslaget er sat af producenten, så det vil jeg være træt af at flytte.
Jeg har nogle 5x80mm skruer i forvejen, tror du det er nok til at holde?

Rørene er kun 10 mm så "brækket" kommer over de 5 mm  ( ganske vist 2 steder ) men det vil ikke kunne holde. Selv om skruer kan holde vil væggens overflade ikke kunne holde til trykket fra den nederste kant på røret. 
Så du kan tildanne en træklods, male den hvid og skrue den på væggen. Det vil holde meget bedre end lange skruer og rør stumper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er også min frygt, men jeg vil også være træt af at skulle lave en større hvid klods. Beslagets fod er 7x4cm hvor stor klods af fx spånplade skal jeg mon ud i?
Det kan også være at det bare er nemmere at flytte beslaget til siden, hvis højtaleren er stærk nok i siden.
Om trækket i øverste skrue er for stort kommer an på materialet væggen er lavet af, og hvilke skruer og dybler du bruger. Trækket består af to komposanter, nemlig trækket vinkelret på væggen og det lodrette træk. Din højttaler vejer 2,4 kg så en skrue på 80 mm. må være OK. Du kan evt. lægge en skive under afstandsstykket til udligning af trykket på væggen. Er væggen af letbeton borer du hullet 1 mm mindre end det anbefalede til dyblen. 
Med hensyn til at lave en afstandsklods, kan du bare lave en klods. som er så stor at beslaget kan skrues fast i det. Det betyder at klodsen kun behøver at være så stor at beslaget på højttaleren kan skrues fast på den. Klodsen fastgøres med en skrue i væggen, hvorefter højttaleren fastgøres til klodsen.

fase
Annonce
Skal det laves pænt så er spånplade ikke det bedst egnede. Det er ikke nemt at male på skårne kanter. Men en træklods på 7 x 4 kan sagtens gå. og så 5 cm i højde. Der skal nok bores for til skruer fra beslaget da de er ret tæt på kanten. De skruer som skal ind i væggen undersænkes så beslaget kan komme helt imod klodsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
HiFi klubben har vægbeslag til forskellige vægtklasser af højtalere. Det bliver nok det mest diskrete.
Tak for svarene. Jeg prøver at kigge beslag vejen, ellers bliver det en eller anden form for klods som afstandsstykke.
Hvad vil være en "pæn klods" - MDF plade malet hvid?
Det er nemmere at skrue noget fast i et stykke krydsfiner.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også