Kan man have dobbelt vandlås under vask?

Jeg har en affaldskværn under min vask, som er slidt op. Jeg vil gerne fjerne den og blot lave "normal rørføring" under vasken med vandlås hen til afløb. 

Som det er i dag, er der allerede installeret en vandlås efter affaldskværnen. Til denne vandlås går der afløb fra opvaskemaskine. Der går også en slange fra min Quooker som forbinder til afløbet lige efter vandlåsen. Jeg har ikke lyst til at pille ved nogle af disse tilslutninger og vil derfor gerne lade den eksisterende vandlås sidde.

Kan jeg købe et afløbssæt til min vask inklusive vandlås og montere det og slutte det til min eksisterende vandlås. Så får jeg to vandlåse i træk.

Se video af eksisterende installation her: https://photos.app.goo.gl/Uuq89tZyVNMRFZMY8


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke nogen lov der siger "må ikke" så du kan prøve men det kan nemt give lidt problemer. 
Der vil altid være en luft lomme imellem  2 vandlåse. Og det kan hæmme udløbet så din vask ikke rigtig kan komme af med vandet. Hvor skal den indespærrede luft finde hen når der kommer vand fra vasken. Luften presses sammen, men det stopper også vand strømmen en del. 
Så du køber afløbs sæt (som måske  er incl vandlås) . Bruger de dele der skal til for at rørene kan nå hinanden og smider resten væk.
Så er installationen som det skal være og du har bedre plads under vasken. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Husk at være obs på at overløbet skal passe til vasken og at der ikke må være bagfald på det - ellers kommer det til at lugte af kloak relativt hurtigt.
Ellers helt enig med Erik - afløbssæt + 90/bøj + rør ind imod hjørnet + 90bøj + rør ned imod vandlås (der kan ved denne samling være noget ift hvordan samlingen mod det eksisterende kan gøres tæt).

Nu skal der selvfølgelig ikke være vand i dit køkkenskab men af sikkerhedshensyn synes jeg at du bør få samlet dine tilslutninger via en membrandåse som sættes oppe på siden af skabet istedet for at have ledninger og en åben stikdåse til at ligge løst nede i bunden.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej igen,

Lad mig fortælle, hvordan denne opgave endte. Det viste sig, at jeg godt kunne afmontere den gamle vandlås uden de store problemer. Jeg købte et afløbssæt i IKEA (LILLVIKEN) for sølle 150 kr. Det inkluderede bundvendtil, vandlås og overløbsrør og er ret nemt at tilpasse. Jeg fik fjernet affaldskværnen og installeret afløbssættet fra IKEA, og alt fungerer som det skal. Se fotos nedenfor. Jeg hængte i øvrigt stikdåsen op på væggen ved samme lejlighed.

Tak for input, alle.
Det ser rigtig godt ud. Afløb og vandlås er nu så højt oppe og bagud som det kan blive. Derfor er der stadig god plads ved siden af Quookker til f.eks. affalds boks. 
Nu når jeg ser billeder lidt tydeligere så kan jeg se at din stikprop i stikkontakt til højre ligner en som IKKE er med jord. Det betyder at der ikke er jordforbindelse over til din Power Switch og derved heller ikke på quooker. 
Det er en nem opgave for det kræver kun at stikprop klippes af og erstattes af ny stikprop med jord. ( 3 benet) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den "stikdåse" er en energifordeler fra Quooker. Det er meningen at både Quooker og opvaskemaskine er tilsluttet den, da den forhindrer at varmelegeme i Quooker tænder samtidig med opvaskemaskinen varmer.
Den er til installationer hvor Quooker og opvaskemaskine skal tilsluttes samme sikringsgruppe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis