Beton overligger

Jeg skal støbe nogle betonoverliggere, de skal holde et ståltag med høj rejsning og bygningens bredde er ca 8m.
De skal ligge på 15cm brede lecablokke, og have en fritliggende længde på 130cm.
Hvor høje skal de være? overliggere med en højde som blokkene på 20cm kommer til at veje 120-130kg.
2 stk 12mm tentorstål placeres i bunden, skal der tilsvarende i toppen?

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tentor stål tæt ved bund og tæt på top. Jeg ved godt der er noget der hedder for spænding altså strække stålet indtil beton er hærdet op. Men det er ikke muligt i på sådan en opgave.
Du kan let støbe dem på stedet ved at lave forskalling som et trug. Så betyder den samlede vægt jo ikke så meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvor tæt skal armeringen til enderne af overliggeren?

 

Det skal rigelig ud over den bærende mur. Men heller ikke tættere på kant end der ikke trænger fugt ind og får armering til at ruste.
Så 2-3 cm afstand lige som i bund og top vil være passende. 
Og få luft ud af beton ved at vibrere eller alternativ stampe ned i det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Paddington skrev den 28-05-2022 09:36:28

Hvor tæt skal armeringen til enderne af overliggeren?

 Armeringen skal overalt være dækket af  nogle (3cm) cm. beton. Det behøver ikke være galvaniseret. Se linket.

Beton overligger​​​

fase
Annonce
tak for link,
der bliver henvist til leca-ærter i bjælken, vil leca-ærter ikke forringe bæreevnen væsentligt?

 

At bruge Leca i overliggeren kunne jeg ikke drømme om. Almindelig beton uden for mange sjove ting udover cement, sten og sand.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis