Glaspest-lignende belægning på termoruder?

Hej

Jeg har opdaget en mærkelig hvidlig belægning på enkelte af vores termoruder. Er det mon fordi de er punkteret? eller er det noget i selve glasset?
Det er svært at fotografere og man lægger ikke mærke til det med mindre man ved det er der. Men man kan lige få det med på foto i modlys som vist på billedet her.
Det er tydeligst omkring markeringerne 1 og 2.


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fik lige et andet billede af det, hvor det måske er mere tydeligt.
Det skal siges, at jeg synes ikke at det ligner dug. Jeg har haft termoruder som var punkterede og har skiftet dem. Jeg synes ikke at det ligner det. Det virker som om det er noget der er i selve glasset.
Jeg kommer til at tænke på, om det ikke er noget med at lavenergiruder har sådan et nano-lag af et eller andet alu eller lign. på indersiden af det ene glas? Kan det være dét jeg kan se? Eller som evt. er dårligt?
Glaspest opstår når de rette fugt betingelser indtræffer, så din mistanke kan godt være rigtigt, men det kræver en nøjere undersøgelse for at fastslå tilstanden.

Glaspest kan også opstå på ganske kort tid hvis ovenstående tilstande er tilstede. Desværre er der ingen kur mod glaspest. Du kan kun bremse udviklingen ved at ændre fugtforholdene.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du har lavenergiruder, kan det være lavet med et pådampet metallag. Det kan ganske svagt ses indefra som en svag mørkfarving af glasset. Metallaget skal hindre den infrarøde stråling/varmen fra rummet i at blive strålet ud gennem glasset. 

fase
Det lyder rationelt Fabrin, men giver et pådampet metallag ikke en ensartet mørkfarvning over hele fladen?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Alu laget kan testes med en lighter, den måde flammens farve spejles på.
Rantzau skrev den 27-05-2022 23:18:44

Glaspest opstår når de rette fugt betingelser indtræffer, så din mistanke kan godt være rigtigt, men det kræver en nøjere undersøgelse for at fastslå tilstanden.

Glaspest kan også opstå på ganske kort tid hvis ovenstående tilstande er tilstede. Desværre er der ingen kur mod glaspest. Du kan kun bremse udviklingen ved at ændre fugtforholdene.

 OK. Er det noget jeg selv kan undersøge?

Jeg tænker, at det vigtigste er at finde ud af, om det er glaspest eller punkteret rude.
Det er i en kælder og jeg kan egentlig godt leve med at der er lidt glaspest, sålænge det ikke bliver værre.
Hvis ruden er punkteret tænker jeg at den bør skiftes.
Din rude er sikkert punkteret. Glaspest optræder tit ved vask af glas ved for høj temperatur, og det er ikke grunden her, så hvis du ikke kan leve med den sikkert punkterede rude er der kun udskiftning tilbage.

fase
Hej Lennart Bertelsen

Jeg kender til to måder. den mest kendte er at

Gerne om morgen. tørre man både yder og indersiden af glasset tørt for dug.
Hvis man kan se dug pletter mellem glassene eller små vandpærler bunden af vinduet.
så er den punkteret.
                                                           
Ellers køb en frysespray, og spray på samme punkt midt på ruden i 10-15 sekunder.
Efter 5-10 sekunder tager du en klud og tørrer isen på ydersiden af glasset væk.
Er der dannet is mellem glassene som du ikke kan tørre væk, så er din rude helt sikkert punkteret..
----------------------------------------
Der ses ofte glaspest, mellem glassene i ruder der er punkteret..

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Glaspest ses oftest på karafler, og der er årsagen fugt fordi karaflen ikke ordentlig tør indvendig før proppen kom på.

Glaspest er mest af kosmetiske årsager, så du kan rolig lade glasset sidde i et kældervindue. Der går mange år før den er så skør at den skal udskiftes.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis