Alternativ gulvvarme.?

Metro skriver et sted ( mht. multivandvarmer) “pas på ! og luk dine ventiler ,da elpatroner i din vandvarmer ellers vil bruge energi på at varme dit gulv og radiatorer op “ og det vil blive meget dyrt ! “” forstået, men hvis det ikke betyder en hujende fis ,når man har koblet udenom alt og kører direkte jævnstrøm på varmelegemerne i Metrovarmeren fra billigt indkøbte solceller  ( 387 V 11 A .?
Nogen der har erfaring (ideer)? Mvh. Jens
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkomme på LDS.
Jeg ved ikke hvilken Metro vandvarmer du tænker på, men mon ikke det er en kombi vandvarmer, hvor brugsvandet kan opvarmes med både el og radiatorvand.
Metro beskriver vel generelt funktionen af deres vandvarmere, og ikke specifik hvor der er “gratis” strøm.
Den normale procedure ved overgang til elopvarmning (f.eks. når pillefyret slukkes i sommerperioden), er at der skal LUKKES for cirkulationen på radiatorvandet. Ellers vil den nu el-opvarmede vandvarmer sørge for at der er varm5 vand i radiatorsystemet. Er forbruget af varme i radiatorer og gulvvarme, kan vandvarmeren måske slet ikke følge med (bruger strøm konstant), og det “varme” brugsvand har ikke normal temperatur.

Søren O
Det er i dag marginalt vejr, alligevel lykkedes det med den 1. Af 2 sektioner at hæve fremløbstemperaturen fra det stillestående pillefyr fra 19 grader til 32 grader - det motiverer mig til at fortsætte projektet til sektion 2 - den næste Metro (110 l.) Behøver ikke være kombi, for den 1. Gav ud over varme til betongulvet  "gratis" vand til "vildmarksbadet " i haven, som fruen ønskede men den næste skal bare supplere den 1.
Jeg tror ikke rigtig vi forstår din opstilling, med den meget begrænsede information du har givet os. Men det lyder da spændende med DC på elpatron fra solceller.

Vandbåren solvarme vil dog give en effektivitet der er ca. 4 gange højere.

Elektronikteknikeren
Du / i har fuldstændig ret - vand er langt mere effektivt - men jeg har nok at se til i dagligdagen,og gider ikke føre kontrol aflæse,lave statistik ,ventiler haner der sætter sig/gror til ,pladskrævende rørføring etc etc. Jeg er den dovne type, der mener det simpleste er det mindst sårbare og til tider det mest effektive.
Mit fromme ønske er at prøve at udjævne den periode mit pillefyr ikke er helt god til at håndtere - for en måned siden slukkede jeg fyret ,det giver lidt kolde tæer i en periode ,som der selvfølgelig er 2 af på et år. Det var forleden marginalt vejr og temperaturen i fremløb på det slukkede fyr var 19 grader - jeg tilsluttede den 1. Af 2 kredse og efter 2,5 time var fremløbstemperaturen 32 grader . Mit hus er ca 280 m2 med blandet gulvvarme/radiatorer og det er naturligvis ikke noget man mærker,men jeg er spændt på når næste kreds kommer på , for uanset hvad folk måtte sige aflejres varmen i betonen i gulvet og forbedrer komforten. Det er nok sådan vi alle gerne vil se på ure og målere -og have et læsbart “bevis” l hånden, principielt er jeg rystende ligeglad for jeg ved godt hvor den energi jeg henter på taget bliver afsat.
Egoist, du skriver at du forsyner din varmtvandsbeholder med DC (Jævnspænding) fra solcellerne. Du skal være klar over at termostater i din varmtvandsbeholder ikke er beregnede til DC men til AC (vekselspænding). Det kan medføre at kontakterne i termostaten svejser sammen og dermed ikke kan afbryde. Det kan medføre at vandet i beholderen koger og hvad det medfører.

fase
Annonce
Ja - ja - ja og ja !
jeg flåede styringen ud af beholderen - lavede en box med en 220v almindelig stikprop til en stikkontakt ( kun fremmed spændingtil styrestrøm) lod termostaten klare styringen tog et 63A relæ og lusede de 4 kontaktflader i håb om DC kunne ”tæmmes”over 4x63 A kontaktflader  MEN DER ER ALTID 1 KONTAKTFLADE DER ER DÅRLIGERE BÆRENDE !!! Og det var også her festen startede - selvfølgelig brændte kontakterne - jævnstrøm er noget Vorherre har skabt i vrede! Men beholderen kan håndtere op til 80 grader - såfremt NOGEN derude mener jeg med solceller på eget tag kan hidse vandet i mit anlæg i huset til 80 grader hører jeg gerne om det ! For så er vi mange der er gået glip af noget . I  øvrigt er der en grund til at et DC relæ koster 3-4000,- så kunne jeg lige så godt købe en offgrid inverter til 5500,-  TERMOSTATEN ER UNØDVENDIG ,!
Nu er termostaten boksen væk og varmelegemet blevet sikringen dvs cellerne går direkte på varmelegemet , jeg vil dog have en form for sikring ,men har ikke lige fundet den rigtige.
Mvh. Teoretikeren (egoisten)
Teoretikeren (egoisten) , jeg kan godt lide, at du skriver teoretikeren, for der er noget du har mistet i fysiktimen. Selvfølgelig kan dine solceller i teorien meget nemt hidse vandet i din beholder op over 80°C ingen problemer i det. Din beskrivelse af din omgang med DC får mig til at tro at el teori ikke er din spidskompetence  . Nu ved jeg ikke, hvordan du har forbundet din 63A kontaktor, men kan man gå ud fra, at kontakterne var forbundet i parallel i stedet for i serie.
Jævnstrøm og vekselstrøm skal behandles på hver sin måde. Det var i øvrigt jævnstrøm, der kom før vekselstrøm, som Tesla fik indført i USA til Edison store ærgrelse.

fase
Hej Egoist, den pragmatiske tilgang kan jeg egentlig godt lide, og også at gøre egne erfaringer. Det er bare sjovere.
Så hatten af for det.

Du kan kigge på nogle SSR relæer til at tæmme din DC.

Elektronikteknikeren
Sjovt som reaktionerne er forskellige ha-ha selvfølgelig kan solceller alene ikke opvarme et hus og slet ikke 285 kvadratmeter  medmindre man låner naboens Mark -og så ville ingen af os have opvarmningsproblemer have- VEL! og vi  kunne dermed alle undvære Putin - og selvfølgelig kan en Metrovarmer ikke under nogen omstændighed få husinstallationen op på 80 grader VEL !
Ved at bruge 2 varmere får jeg en buffer på 220 l. Og jeg har opdaget at den 1. Kreds der kører (med der vejr vi har nu) hæver temperaturen 10 grader i vandmængden i huset - jeg er derfor yderst spændt på at få kreds 2 i gang ,for noget tyder på at mit ønske om at mindske generne i foråret og efteråret kan imødekommes.
Det eneste problem i denne simple opstilling er at det (måske) koster 2 varmelegemer hvis der sker et brud i gulvet !??.
Tak for tippet om SSR relæer -  dem kender jeg ikke ,men vil naturligvis se hvad det er - men efter at stå og se på et 63A relæ hvor oven i købet belastningen er delt over 4 kontaktflader lyse op og bryde i brand ( jeg stod klar med skævbideren da jeg var forberedt) må jeg erkende, jo mindre teknik med jævnstrøm - jo bedre, og efter erkendelse af termostaten er unødvendig , er tanken om en enkel sikring i hver kreds den mest sikre løsning ( og den enkleste )
hilsen egoisten.
Du har i din beskrivelse alene beskrevet en varmtvandsbeholder, som du tilslutter uden regulering, og ikke nævnt med et ord, at den skulle varme hele huset op. Varmtvandsbeholderen vil du sagtens kunne bringe op på en temperatur på kogepunktet. Du kunne godt beskrive, hvordan du havde forbundet din 63A kontaktor. Din beskrivelse tyder på, at den var forbundet med kontakterne i parallel og ikke i serie. 
Hvis du vil bruge solid state relæer, skal du ved bestillingen afgøre, om de skal bruges til AC eller DC.

fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis