Dørhåndtag går ikke tilbage - kan det fikses?

Hej
Jeg har en hoveddør med en såkaldt trepunktslås. Det vil sige, at der ud over den almindelige pal ud for håndtaget og låsen også er to ekstra paler: en for oven og en for neden. Det gør det sværere at brække døren op ved indbrud.

For at få den øverste og nederste pal til at gå ud, skal man løfte håndtaget op.

Lad mig illustrere:


Tegning 1: Her ses dørens og låsens vigtige dele.
Dørgreb og paler er her i låst tilstand.

Tegning 2: Her ses døren i åben tilstand.
Dørgrebet er i nede-position.
Alle paler er inde, så døren kan åbnes.

Tegning 3:
Hvis man fra åben tilstand slipper dørgrebet, skal dørgrebet gå tilbage til neutral position og den midterste pal skal komme frem.
Øvre og nedre pal skal forblive i åben tilstand.


Tegning 4:
Hvis man løfter dørgrebet til oppe-position, så kommer øvre og nedre pal frem.
Slipper man dørgrebet, går det tilbage i neutral positon, men palerne forbliver fremme.

Problemet
Tegningerne viser, hvordan det bør fungere.
Men min dør har det problem, at når jeg går fra tegning 2: "dørgrebet i nede-position" og så slipper dørgrebet, så forbliver dørgrebet i nede-positionen, hvilket resulterer i at midterste pal ikke kommer frem.
For at lukke døren ordentligt, skal vi hive dørgrebet op i oppe-position og slippe det igen, hvorfra det går tilbage i neutral-position og alle tre paler er nu ude.

Det betyder i praksis, at døren står og "flagrer", når fremmede er på besøg og lukker døren efter sig, fordi de ikke ved, at de løfte dørgrebet op når de lukker døren.

Jeg forestiller mig, at vores problem skydles, at en eller anden fjeder er blevet "træt". Og at denne fjeder skulle have løftet dørgrebet fra nede-position tilbage til neutral.
Det er formentlig en spiralfjeder. Kan den mon "trækkes op" igen?

Er det noget der kan løses - og i så fald hvordan?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det var min ville jeg starte med at skille den ad. Men går håndtaget stramt? Og bliver oppe hvis du skubber det op? så kunne dt være at noget går stramt et sted. Måske noget smørelse. Prøv at starte med at løsne rosetterne ved håndtaget.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 27-05-2022 12:47:10

Hvis det var min ville jeg starte med at skille den ad. Men går håndtaget stramt? Og bliver oppe hvis du skubber det op? så kunne dt være at noget går stramt et sted. Måske noget smørelse. Prøv at starte med at løsne rosetterne ved håndtaget.

 Det går ikke stramt. Nærmere alt for løst.

Hvis jeg skubber dørgrebet op i oppe-positionen og slipper det, så falder det ned i neutral-positionen.

Jeg har ikke adskilt sådan en dørlås før og er lidt bekymret for om jeg kan samle den igen. Det ville være temmeligt ærgerligt, hvis vi pludselig ikke kan lukke hoveddøren.
Hvis jeg skal adskille den, skal jeg så have hele systemeet ud inkl. paler øverst og nederst. Det ser umiddelbart sådan ud...
Jamen så tror jeg osse at det er en fjeder som er slap/knækket. Ja du skal ha det hele ud. Nej jeg har heller ikke haft brug for at skille vores ad endnu, men
der er lissom kun to muligheder Enten springer du ud i det eller ringer efter en låsesmed. Men måske Mccarpenter kommer forbi og kan sige noget mere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
skifte stanglås   Her er en YT om at skifte låsen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 27-05-2022 13:11:14

skifte stanglås   Her er en YT om at skifte låsen.

 Super video!

Det prøver jeg.
Det er dog en noget anden (ældre) lås jeg har, men mon ikke meget af det ligner hinanden.
Hej LennartBertelse.

Efter som @Kovas har nevent mig må jeg se om jeg kan uddybe det lidt mere :)
ikke at jeg kommer med noget i ikke har været inden på
--------------------------------
Vi tager lige korrekte navngivning..
Stanglåsen = En 3 Pungs lås  "
Sidekolver = Øverste pal / Nederste pal

Låsekasse = den del der sider i midden af Stanglåsen
Rigel = Den firkantet del man låser døren med
Falle = 3 kantet del lukning af døren.

Stolpe = Det stykke jern med 2 skruge huller. som sider på en Låssekasse
--------------------------------
Der er låsekassen opgave at få dørhåndtaget i neutral position og skubbe falle´en ud
I de fleste tilfælde hvor de ikke sker er det.
Dørgrebet/rosetter sidder for stramt. eller skævt. det bliver som reelt opdaget ved monterin.

Hvis dørhåntaget forbliver nede kan også skylles.
at den fjeder der er inden i Låsekassen er faldet af.
eller noget der er knækket der inden. eller bukket.
som bestemt ikke er uset..

Som det godt kunne lyde til i dit tilfælde.

9 ud af 10 gange er det en ny Låsekasse
--------------------------------
Det er vigtig at påpegede at Stanglåsen og låsekasse er tekniskset er dele
så man kan nøjes med at skifte selve Låsekassen.
ved at skruge selve Stolpen af en Låsekassen og sætte den på en Stanglåsen.

Udskifning af en låsekasse gør vi i min virksomhed uden beregning. Hvis kunden kommer ind med Stanglåsen.

At skille en Låsekasse og samle den igen er ikke altid en let opgave.
da de fjeder der sider der indne som realt springer ud til alle sider.
men det kan lade sig gøre.
jeg gør det kun hvis ikke vi har nogle Låsekasser på lager. som vi kan sende med en kunde hjem samme dag
--------------------------------
For at undgå at det sker en andengang er det vigtig at sørge for at døren sider og køre rigtigt. det er ikke utænkeligt at dør skal have en lille indstilling.
ved hængslerne med en hængselvrider.


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis