Sandspartel på mursten

Hej

Jeg har en døråbning mellem to rum, hvor jeg har fjernet dørkarmene fordi jeg gerne vil pudse døråbningen op og beklæde den med filt. Det er en gammel 1907 bygning og væggen er lavet af mursten med en træbjælke over døren.

Jeg har købt en grov sandspartel, og det var planen at pudse døråbningen op med denne — men jeg er nu blevet i tvivl om at det er den korrekte måde? Kan man pudse op direkte på murstenene og på bjælken?
Jeg havde tænkt at bruge mikrodispers på murstenene inden jeg spartler op, er det overhovedet nødvendigt?

På forhånd tak for svar :)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har pudset alle vores indvendige murstensvægge med den billige grove sandspartel fra Jem&Fix. Jeg tror vi brugte 15-18 spande!   Resultatet blev perfekt og det står stadig som nyt her fem år efter!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tak, og bjælken kan man også bare pudse direkte op med sandspartel? :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvad mon bjælken er lavet af?

Primer i fugerne er en god idé.

Elektronikteknikeren
Bjælken er sikkert fyr eller gran. Det er en tværbjælke der ligger over døren?
Den kan du ikke spartle, den bliver ved med at arbejde. Du kan male den.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det lyder som en gammel træ overligger. Det er sikkert 2 forskallings brædder der er sømmet sammen. 
Jeg har pudset sådan nogen op med svag bastard mørtel ( bakkemørtel med meget lidt cement  15 - 1 ) 
Det er nødvendigt at sømme trådvæv på den inden pudsning for at det kan fæstne. 
Sandspartel kan sikkert gøre det samme men det har den ulempe at det skal tørre op hvorimod mørtel blandingen hærder op i dybden.
Det betyder at du højst kan lægge 4 mm spartel på og så skal der gå et par dage før næste 4 mm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak! Ja, det er en overlægger. Jeg tænkte bare den kunne spartles da den allerede er spartlet på siderne med noget siv indenunder.
271286 skrev den 28-05-2022 15:22:09

Tak! Ja, det er en overlægger. Jeg tænkte bare den kunne spartles da den allerede er spartlet på siderne med noget siv indenunder.


Nu findes der jo andre overlæggere, end dem af træ, derfor alle de spørgsmål.

Det er puds på strå du har, hvor strå er fastholdt af hønsenet, som er sømmet til bjælken. Det gør at bjælken kan arbejde uafhængigt af pudsen udenpå.


Du kan også selv vælge at sømme hønsenet op, og pudse herpå. 

Eller skrue en fibergipsplade på, som kan spartles og males.

At spartle direkte på træet bliver ikke godt, da spartlen slår revner når træet arbejder.

Vær også obs på at puds og spartel er to forskellige ting.

Elektronikteknikeren
Tak for svar :D Så er det vist bare at komme igang :D
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også