Hvor meget mellemrum mellem gulvbrædder i uopvarmet bygning

Jeg er ved at lave en uopvarmet bygning hor jeg vil lægge et gulv af 28 mm Douglas brædder jeg selv har fået skåret op og tørret ned til 14% fugtighed. Brædderne har forskellige bredde, mellem 18 og 28 cm. Jeg regner med at lave et mellemrum til væggene på 15 mm, men jeg er meget i tvivl om hvor meget luft jeg skal lade være mellem brædderne. På den ene side tænker jeg 0 mm, da 14% fugtighed er relativt meget og brædderne kun kommer til at trække sig sammen med tiden, men på den anden side kunne fugtigheden måske godt stige i et uopvarmet rum så brædderne udvider sig og så har vi balladen hvis der ikke er mellemrum mellem brædderne, men hvor meget mellemrum skal der så være? Jeg har læst mig til at Douglas er en af de nåletræsarter der udvider sig mindst med stigende fugt og den relativt høje tykkelse skulle gære at udvidelsen sker langsommere end ved et tyndere bræt.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Perhans.

Jeg hade lidt samme problem for nogle år siden. dov var det en bred loge lavet i Tagbrædder.
(Tagbrædder minder om forskalling bare med fjeder og not )
Men jeg skar et par stykke af på 100mm og målte dem med en skydelære. smed dem en i balje med vand nogle dage,
måle difraransen. og brugte det som afstand..

Du kan gøre noget i samme stil. så for du en gode ide om hvormeget træet kan udvide sig rent % messig,
hvis du bruger det talt du finder fram til kan det ikke gå helt galt.

du kan altid tage lidt fra, da dit tømmer aldrig vil komme op på 100% fugtighed.


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Selv om et rum er uopvarmet kan det godt være tørt. Det afhænger af konstruktionen. Varm luft kan indeholde mere fugt end kold luft. Ventilation spille i dit tilfælde en nøglerolle. 

Er brædderne planskårne krummer de mere end de udvider sig i bredden hvis fugtigheden stiger i forhold til spejlskårne brædder, og det er rigtigt at tykke brædder reagerer langsommere end tynde ved skiftende luftfugtighed.

Under alle omstændigheder skal du indstille dig på at sprækken mellem de enkelte gulvbrædder ændrer sig over året i et uopvarmet rum.

En løsning kunne være en nådling som delvis skjuler sprækken mellem de enkelte gulvbrædder og letter rengøringen. En nådling gør også at du bedre kan lægge et gulv med en rimelig sikkerhedsmargen i et uopvarmet rum.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tag for gode svar. 
@Mcarpenter: jeg har brugt tagbrædder til loftbeklædning som jeg har sat op med 2 mm mellemrum, hvor meget mellemrum brugte du og hvad er dine erfaringer, var det passende?
@Rentzau: mit træ er hovedsageligt planskåret og jeg laver en not i begge sidder hvor der bliver lagt en løs fer ind. Jeg forstår ikke helt hvad du mener med nådling, er det lige som fer og not eller noget mere avanceret?
Nådling er at lægge noget gummi ind i mellemrummet, som man typisk ser på skibs gulve. 
Jeg har lavet et spisebord hvor jeg har brugt sort fleksibel montage lim.  
Det kan nok ikke anbefales til dit projekt. Spisebord er både lakeret og står i opvarmet rum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nådling bruges som vandtæt samling af et trædæk, og er ikke særlig avanceret. Nådling har den egenskab at den er fleksibel og følger dækkets udsving.

Nådling udføres med en fugepistol i de grundigt støvsugede sprækker. Da dine gulvbrædder er nye behøver du ikke gøre yderligere tiltag. Vær generøs med fugemassen. Du behøver ikke være påpasselig med om der kommer fugemasse ud på gulvbrædderne. Det skæres/slibes efterfølgende væk.

Det letter arbejdet hvis du undervejs glatter fugen med en våd træpind. Om der kommer rigeligt ud på gulvbrædderne betyder intet, så spring afdækning med malertape over. 

Dagen i forvejen sættes pinden i blød i en dåse vand tilsat et par dråber opvaskemiddel. Det forhindre at fugemassen klister til træpinden - det gør det alligevel, men ikke i samme grad som en tør pind.

Massen er en syntetisk gummi og har samme konsistens som andre fugemasser. Fleksibel montagelim mister over tid sin fleksibilitet. Det gør Dana Gulvfugemasse 553 ikke.

Fer og not har ingen negativ indflydelse på udførelsen af nådling - tværtimod. Du har lettere ved at monterer et bagstop, da du får det bedste resultat hvis bredden på fugen er større end dybden. Som bagstop kan du bruge alt fra et gammelt kassettebånd til gavebånd som undervejs holdes på plads med knappenåle eller små stifter. 

Bagstoppets eneste opgave er at forhindre fugemassen klæber til bunden.

Efter godt en uge, skæres/slibes overfladen ren og jævn. Samtidig fjernes alt hvad der er kommet ud på brædderne. 

Efterfølgende vedligeholdes gulvet med de midler du har erfaring med uden at tage særlige hensyn til gulvfugen. Dana Gulvfugemasse 553 tåler det hele til forskel fra fleksibel montagelim.

P.S. Angående afstand på loftbrædder, ser jeg ofte tømrerne bruger tykkelsen på et led fra tommestokken som mål.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Som @Rantzau er inden på et
en tømrer bruger som standart målestok
Loftsbeklædning tommestokken led (ca 2mm)
Gulv en Tømrerblyant (ca. 8mm)
så længe det er inden for en træskolængde.
-------------------
Men i mit tilfælde med Tagbrædder som en hegnslåge brugte jeg 4.5mm
men den er også meget udsat for vand og fugt..

Den står pænest efter en godt regnvejr. Når det har regnet noget tid er alle samlinger også helt tætte. Men den bure ikke. som var det jeg var efter.                        


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Et mellemrum på ca. 8mm lyder fornuftigt på gulvbrædder på op til 28cm bredde hvis gulvbrædderne er akklimatiserede inden lægningen. Sådan en fuge dækker Dana Gulvfugemasse 553 uden problemer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu skal jeg til at fuge mit gulv men kan ikke helt forstå det I skriver med at jeg ikke behøver at være påpasselig at få fugen pæn og at jeg bare kan slibe den når den er tørret, for den forbliver jo fleksibel så jeg kan ikke forestille mig at jeg får et pænt resultat hvis jeg begynder at slibe på den, er det virkelig rigtigt at jeg bare kan smørre på så fuge stikker lidt over brædderne og så slibe det ned så fugen bliver plan med brædderne og stadig bliver en pæn overflade på fugen?

Jeg har lavet 8 mm mellemrum mellem hvert bræt men har efterfølgende fundet en beregner på nettet der siger at et planskåret douglas bræt på 20 cm i bredden vil udvide sig ca. 2 mm på et år, så måske var det lige i overkanten med den 8 mm, men det er for sent at lave om nu. 

Den er god nok Perhans. Jeg har brugt metoden til både gulvbrædder og skibsdæk. Synsmæssigt passer en 8mm fuge meget godt til gulvbrædder på op til 28cm i bredden.

I dit tilfælde med et gulv indendørs vil jeg anbefale Dana Gulvfugemasse 553 som jeg har gode erfaringer med. Gulvfugemassen findes i flere farver, men jeg kan kun anbefale sort. Andre farver bliver hurtigt noget scheisse.

Undervejs kan du fordele massen med en våd fugepind eller tilsvarende i træ. Fugepinden stilles dagen i forvejen i vand. Vandet forhindrer massen klistrer al for meget til pinden.

Når massen er tør, slibes med korn 60. Større klumper kan skæres med et stemmejern. Det færdige resultat bliv mat sort.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også