Billig laserskæring af dele i sort stål og spørgsmål til hærdning

Hej alle!

Jeg står i lære som smed og bruger min fritid på diverse projekter i stål.
Jeg står i den situation at jeg gerne skal have laser/vand-skåret eller CNC fræset nogle dele til billige penge. Evt. også have delene hærdet eller rådgivning til at gøre det selv.
Jeg skal have skåret nogle “standse” eller et stempel eller hvad man nu skal kalde det til at putte ind i en hydraulisk presse og klippe 0,5mm aluminium over i nogle bestemte former. Jeg kan selv lave 3D modellerne og de tilhørende dxf filer til det.
Så jeg skal have skåret nogle top dele og nogle bund dele som fungerer lidt som en pladesaks når de presses sammen over aluminiumspladen.
Det drejer sig om 6 forskellige figurer hvor den største figur har en diameter på ca 100mm
Hvis jeg nu selv tager noget sort stål med kan nogen så henvise mig til et billigt sted at få det gjort, alternativt et fablab som måske har noget? Alle råd og foreslag til mit projekt er velkomment!

Selvom aluminium er blødere end stål går jeg ud fra at det er nødvendigt at hærde delene? I så fald, er det noget man kan gøre selv eller skal man have nogen til at gøre det for en - og hvor dyrt er det så?

Håber i vil hjælpe mig! ☺️

- Man kan altid prøve
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Har din mester ikke en forbindelse til nogen der kan?
Du kan ikke hærde almindeligt sort stål. Du skal ind i den materialelærebog og læse om hvilken type stål der kan anvendes. Du kan også læse om hvordan du hærder.
Har du styr på tolerencerne i dit snitværktøj?

Søren O
Hvis det er mange stk. så skal både snitform og stempel hærdes. Men er det få stk. så kan du godt afprøve det før hærdning. 
Til 0,5 mm plade kan du ikke bruge laser eller vandskærer til værktøjs fremstilling, det er ikke præcis nok. Det gnistrer man ud. Det vil sige en maskine som kommer med en tråd med lidt strøm i som så fjerner materiale ved mange millioner små gnister. 
Man lavede masser af snitværktøj før laser, vand og gnist skæring blev opfundet. Simpelthen ved at save emnet nogenlunde ud og så file det til præcis til den optegnede figur. 
Hærdning kan man sagtens selv lave ved at varme det op til bestemt temperatur, ( ser på farven når det er rød) og så køle det af f.eks. ved at dyppe det i olie bad. Køler man med vand bliver det hærdet meget hårdt som glas og det tåler ingen ting. 
Du skal huske at stanse formen skal have paralle kanter f.eks. 5 mm ned og derefter konisk ud ad. På den måde kan emnet falde neden ud når blot stemplet er presset de 5 mm igennem. 
Der er en tommelfinger regel der siger at stempel skal være 0,1 mm mindre pr. mm end emne tykkels. Altså tolerance på 0,2 mm ved 2 mm materiale. Så din tolerance skal være ret lille. 
Der findes ret billige stanse værktøjer til GEKA stanse maskiner ( dok ikke op til 100 mm ). De forhandles af tooldenmark LINK

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ej hvor fedt! Tak for input! Det kunne være at jeg skulle prøve at file det ud så - om ikke andet så bare for at have prøvet det af.
Hvad for en slags olie skal man dyppe i ved hærdningen?
Tak for tippet med at det skal være konisk!
Så det vil sige at tolerancen i dette tilfælde vil skulle være 0,05mm - dvs. næsten ingenting, right?
Ham ovenfor sagde at man ikke bare kan hærde sort stål. Hvad for noget stål skal man så have fat i?

Tusinde tak for hjælpen! ☺️

- Man kan altid prøve
Der er rigtig meget at sætte sig ind i. At fremstille værktøj er en uddannelse i sig selv, men det er jo fedt at undersøge.
Almindelig smedejern indeholder for lidt kulstof og er der for meget kulstof i jernet kaldes det støbejern og kan heller ikke hærdes.
Prøv at søge på hærdning ( den korte teoretiske findes på Wikipedia ) eller låne gamle smede ståbi bøger. Eller snak med gamle smede svende om det. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du søger på >hærdning af stål< på youtube får du mange hints. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Til hærdning af knive kan man bruge alm. rapsolie, så tænker du skal bruge noget tilsvarende.
Hvis du skal stanse i alu, behøver du ikke at hærde. Den mest velegnede ståltype til dette formål er 1.2311 Uddeholm værktøjsstål,  kalder det for Impax, eller 1.2312 som har samme egenskaber, men er tilsat en anelse svovl, for at lette bearbejdligheden. Det hedder Holdax. Det leveres sejhærdet ca 300 brinell og kan bearbejdes med alm skærende værktøj. Det bruges også til plast formværktøj ved mindre emnestyktal.
Det med at hærde en matrice og stempel, i den nævnte størrelse, vil jeg fraråde dig, for du risikerer at emnet ændrer facon. Krymper eller vokser. Intet værktøjsstål er total formbestandigt i en hærdeproces. Hvis du får fremstillet et brugbart stanseværktøj er det vigtigt at du bruger skæreolie eller pasta, for der er ikke noget, der er ret meget værre til at koldsvejse sig fast på værktøjet som alu. Håber ikke jeg har skræmt dig, men jeg er gammel værktøjsmager og har prøvet en hel del i den boldgade.
Venlig hilsen Johnny 

Johnny cnc
Er det ikke Impax der kan hærdes, uden at det ændre formen væsentlig, mener det var det der blev brugt på mit tidligere arbejde, vi sendte det til hærderi. (industrihærderiet Herlev, brugte vi, selv om det var i Jylland  )



Vi prøver igen, i morgen --
Jo. Det hærder meget let og kan flammehærdes i overfladen og kan også gasnitreres. Har før i tiden oplevet at overfladen hærdede fordi kølevandet forsvandt ved f. eks boring og det derefter var umuligt at bore videre i med HSS bor. Det er en meget anvendelig og meget sej ståltype med høj brudstyrke. 
Den bruges også i træk værktøjer til alubakker til leverpostej, hvor stemplet er hærdet og man udstanser blanketten til optrækket. Før i tiden, hvor man ikke havde trådgnist, eller cnc maskiner, forfræste, eller savede på båndsav, matricen så stemplet kunne gå i hullet, herefter blev der fræst en lille "grøft" ca 1mm fra skærkanten. Så blev stemplet kørt 1mm ned i matricen og man pennede herefter skærkanten imod matricen og kunne herved fremstille et stanseværktøj med 0 snitluft. Som Erik så rigtigt skrev er en tommelfingerregel ca 10% snitluft fordelt på begge sider og 10 % af en folietykkelse på 0.2 mm er ikke ret meget, så det var måden at løse problemet med præcisionen på. 


Johnny cnc
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis