Gulvvarme på konstant - hvordan lukker jeg? (hjælp)

Hjælp - gulvvarmen blæser på fuld blus på toilettet. Regulatoren sad fast, men med WD40 og en masse tålmodighed (dagevis) fik jeg den løsnet, men uanset regulatorens position, kører varmen uændret på fuld blus. Nu er det lykkedes mig at skille den ad - men af frygt for vandskade, tør jeg ikke gøre mere. 

Er der én som kan hjælpe mig videre - jeg har taget et billede. Jeg havde forventet en "stift" som jeg kunne presse ind, og lukke for gennemstrømningen, men i stedet ser jeg denne koniske stift, som vist på billedet. Varmen blæser stadig på fuld skrald. 

Hvordan jeg får lukket for gulvvarmen?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Du har ikke vist “håndgrebet”, men umiddelbart ligner det en gammel manuel ventil, som skal drejes for. at åbne/lukke. Grebet skal sikkert kun drejes 90o fra helt lukket til helt åben.

Søren O
Tak for velkomst og tusinde tak for svar.

Lige for at være sikker - er det den der “koniske spids” som jeg skal dreje på - se billede? Den synes meget uvillig til at dreje rundt. 

PS: Er det en risiko for, at jeg vrider den af, og vandet begynder at løbe? 

Beklager hvis jeg stiller dumme spørgsmål, men VVS er en ny verden for mig. 
Prøv med en tang at dreje spindelen (den koniske spids) med en tang. Du skal være noget voldsom for at knække den, og der burde ikke komme vand.
Ventilen er en manuel ventil, og den kan drejes ca. 3/4 omgang fra helt lukket til helt åben.

Søren O
Hvis du er nervøs for at knække spidsen, kan du med tangen dreje lidt frem og tilbage så hanen løsnes.

fase
Det løser desværre ikke problemet - den lader sig ikke dreje på. Jeg er usikker på, om det overhovedet er meningen, at den skal kunne rotere. Se billedet, hvor jeg har markeret med rød streg, hvad jeg forsøger at dreje på med en tang. Den har nu stået med WD40 natten over, men den giver sig stadig ikke.

Skal jeg lægge flere kræfter i - eller jeg jeg det forkert??

Håber virkelig I kan hjælpe.
Annonce
Du skal nok lægge flere kræfter i. En lille rørtang ville få bedre greb.
Du burde nok udskifte ventilen. Sidder ventilen på returløbet, kunne det være en ide at montere ventil med returtermostat. Ellers vil jeg foreslå at udskifte til en tilsvarende manuel radiatorventil.

Søren O
Nu har jeg lagt kræfterne i, og anvendt værktøj som har bedre greb. Den giver sig ikke, og metallet (som jeg antager er messing) smuldrer i små stykker, under kampens hede. Og der er 40 grader i lokalet, fordi varmen bare kører løs. Øv øv. (Frustration og høj varme, er en dårlig kombination)

Skruen på billedet er fra håndtaget, som før var monteret. Jeg har forsøgt at løsne spindlen ved brug af skruen, men uden held. VVS'erne har først tid i næste uge - så jeg er efterhånden godt frustreret. 

Er jeg nødt til at vente på fagmanden her - jeg er modtagelig for alle gode råd?

Med forhåbningsfulde hilsner 
Det ser ud til at du skal vente på VVS'eren. I mellemtiden kan du sætte fremløbstemperaturen til varmesystemet ned, så temperaturen falder.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis