Fyldt med brokker i jorden

Hej LDS.

Jeg står i en situation hvor jeg har brug for erfaren viden. Jeg har en gammel nedlagt landejendom på en meget bakket grund, hvor jeg sidste sommer opdagede, at der ligger fyldt med sten, brokker, fundament og mursten i jorden fra 2 gamle stalde. 

Dette opdagede jeg da jeg sidste år ville jævne jorden ud på den enr side af grunden, da den var ujævn og hullet, og min havetraktor nærmest ikke kunne køre der uden jeg var ved ryge af.

Jeg brugte en sommer på at samle sten, vende jorden. Samle sten osv osv. 

I år har jeg fået udvidet gårdspladsen, og min frygt blev til virkelighed. Al jorden er fyldt med sten og brokker, mere end sidst. Jeg har været nødt til at få jorden lagt på ved bakken hvor jeg var igang sidste år, da det ikke var blevet jævnt nok, og vi snakker 500m2 ca.. Jeg er træt af sten, og jeg har samlet flere tons snart med håndkraft.. og jeg er stadig nervøs for når det en dag er kommet græs, at køre med havetraktoren da sten med tiden kommer til overfladen, og kniven lige rammer en sten.. 

Nogen ideer til hvordan jeg skal gribe det an? 

Det skal siges, mit græs og ønsker til græsplæne er ikke villa kvarter standard. Græsset her er nærmest markgræs, hvilket passer fint til huset og grunden, så ønsket er ikke en vild flot græsplæne, men bare en som er håndterbar. 

Mvh D. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo sådan at frosten hele tide "bærer" nye sten op i overfladen af jorden.
Jeg bor ved siden af en mark, og selvom bonden pløjer i den samme dybde altid, så skal han hvert år ud og samle sten der "dukker op" fra dybet   
Så der er vist ikke meget andet at gøre end at forsætte med at fjerne stenene efterhånden som de dukker op.
Eller også så skal der skrappere midler i brug i form af maskiner der kan fjerne et 30-50 cm dybt lag og så lægge ny jord.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis du kan tage positive briller på ( i forhold til sten ) så er din plæne stærkere m.h.t. f.eks. traktor kørsel. Og hvis du har mange gæster så kan den holde til bil parkering. 
Har du fået det jævnet ud med et lag rent jord vil det tage mange år før de første sten viser sig i overfladen. Samtidig med at stenen bevæger sig få mm op i frost vejr, så vokser plænen også lidt opad over tid.
Fra start kunne du have lejet en anlægs gartner til at køre med en sten nedlægger fræser. De har en rist lige bagved fræseren som kaster stenene nedad og jorden smides igennem risten og lægger sig derfor over stenene. På den måde kan man få 10-15 cm stenfri jord i overfladen. 
Endelig så kører man med stenopsamler på nogle landbrugs arealer. Det er hvis jorden skal bruges til kartoffel avl. De samler simpelthen alt jorden op i 30-40 cm dybde og sorterer stenene fra. Disse køres så væk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
PinkHenrik skrev den 26-05-2022 14:46:16

Det er jo sådan at frosten hele tide "bærer" nye sten op i overfladen af jorden.
Jeg bor ved siden af en mark, og selvom bonden pløjer i den samme dybde altid, så skal han hvert år ud og samle sten der "dukker op" fra dybet   
Så der er vist ikke meget andet at gøre end at forsætte med at fjerne stenene efterhånden som de dukker op.
Eller også så skal der skrappere midler i brug i form af maskiner der kan fjerne et 30-50 cm dybt lag og så lægge ny jord.  

 Du har ret.. jeg får besøg af en gammel ford dexta traktor der vender jorden, og så må jeg igang igen. Og jævne ud bagefter. Min tanke har også været at få et lag hel ren jord på.. puh en omgang. 

ev elmand skrev den 26-05-2022 14:51:22

Hvis du kan tage positive briller på ( i forhold til sten ) så er din plæne stærkere m.h.t. f.eks. traktor kørsel. Og hvis du har mange gæster så kan den holde til bil parkering. 
Har du fået det jævnet ud med et lag rent jord vil det tage mange år før de første sten viser sig i overfladen. Samtidig med at stenen bevæger sig få mm op i frost vejr, så vokser plænen også lidt opad over tid.
Fra start kunne du have lejet en anlægs gartner til at køre med en sten nedlægger fræser. De har en rist lige bagved fræseren som kaster stenene nedad og jorden smides igennem risten og lægger sig derfor over stenene. På den måde kan man få 10-15 cm stenfri jord i overfladen. 

Hej. Tak for svar. Ja, jeg skulle have grebet det anderledes af fra start, men man lærer af sine fejl. Det må jeg trøste mig med. Det skal dog siges, at jeg har kigget på stennedlægnings fræser. Men vi snakker marksten på 50kg. Fundament blokke med jern i på 2 meter og alt du kan tænke derimellem som gemmer sig lige under overfladen. Det ret voldsomt, og ikke bare mindre små marksten man kan have i hånden. Jrg har haft mange ude at kigge, og ingen har set magen til før. Desværre gjorde man sådan i de gode gamle dage med gemme ting i jorden, desværre for mig den dag i dag.

 

Ok sten over ca. 1 kg jern og beton elementer klarer sten nedlæggeren ikke. 
Mon ikke du prøver at lægge plæne an hvor man har haft markvej som er blevet befæstet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 26-05-2022 14:59:33

Ok sten over ca. 1 kg jern og beton elementer klarer sten nedlæggeren ikke. 
Mon ikke du prøver at lægge plæne an hvor man har haft markvej som er blevet befæstet. 

 Nej, jeg har billeder tilbage fra 1890 og beretninger fra lokale der fortæller det som skrevet i min start indlæg.  2 stalde der er revet ned og resterne smidt på grunden, og jord er blevet smidt ovenpå i tidernes morgen

Hvis du gerne vil have ryddet op, så vil en (stor) gravemaskine med risteskovl nok være hvad der er brug for. Skovlen virker som sold, og kan sortere “klumperne” fra.

Søren O
Hej alle.

Tænkte jeg ville komme med en update. 

Efter den fik en ordentlig skalle, og jeg fik hjælp af et familiemedlem, så blev de sidste sten fjernet. En gammel ford traktor og en rive og derefter havetraktor og en palle efter for få det jævnt. Sået græsfrø, og ellers givet det tid. Nu er der kommet græs, og jeg er tilfreds med resultatet og at det er overstået. 

Er det blevet 100 procent lige med fald ned mod vejen? Nej. Men det er blevet bedre og mere jævnt end før stadig. Og den nye havetraktor med centerklip kan sagtens køre op af bakke. Taget i betragtning at resten af grunden er i niveau forskel og bakket, så ser det nu ikke så tosset ud. 

Tak for alle jeres råd og vejledning, det var faktisk det som var med til at give mig blod på tanden til bare knokle derudaf, og indse at man må løse de problemer man støder på, om det er hårdt og tager tid, ja så er der ingen vej udenom. 

Mvh D. 
knokle derudaf, og indse at man må løse de problemer man støder på, om det er hårdt og tager tid, ja så er der ingen vej udenom
Det kunne  så være et godt LDS citat.
Super med tilbagemelding når nu du har fået tørret sveden af panden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis