Tung lampe i loft

Hej. Jeg vil gerne hænge et tung lampe op i loftet som vejer lige under 4 kilo. Den skal hænges op med to skruer med ca. 9 cm imellem.

Mit første spørgsmål er om det kan lade sig gøre uden at bore op i selve de bærende bjælker? På en hjemmeside har jeg læst at et pudset loft kan klare op til ca. 5 kilo, hvis man skruer op i de brædder der ligger under pudsen. Er det rigtigt?

Mit andet spørgsmål er så, hvor forsigtig jeg skal være med at finde et godt sted at bore? Jeg læser nogle steder, at der kun er ca. 1 cm mellem forskallingsbrædder, men på nogle billeder kan jeg se, at der er langt imellem, så hvordan bærer jeg mig ad?

Jeg har fundet følgende beskrivelse af loftet i en tilstandsrapport for ejendommen: "Etageadskillelserne består af bærende etagebjælker af træ, hvorpå der er monteret gulvbrædder på oversiden og spredt forskalling og puds på undersiden. I midten af konstruktionen er der et indskudslag af brædder og ler."

Gode råd værtsættes højt!
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan nemt finde mellemrummene mellem brædderne. Bestem hvor lampen skal hænge. Forskallingen gå på langs ad huset, så tag en tynd skruetrækker og stik den op gennem pudsen 4,5 cm fra stedet, hvor midten af beslaget er. Rammer du et mellemrum, stikker du skruetrækkeren lidt skråt op til en af siderne indtil du fanger et brædt. Gør ligeså til det andet hul til beslaget. 

fase
Der er stort set altid ca. 1 cm imellem brædderne og det mærkes meget nemt hvis man rammer det. Så flytter man ophæng lidt.
Brædder kan nemt holde til lampe på 4-5 kg. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis