Hvilken træ vinduesproducent skal jeg vælge ?

Vi har købt en gammel villa fra 1900 som skal ha nye vinduer.
Det skal være vinduer i træ hvilket passer bedst til et hus fra den tid synes jeg.
Men er så forvirret over hvilken producent jeg skal vælge fra ?  
Når man læser i div. fora og på trustpilot så er folk jo så uenig om hvad der er godt og skidt.
Pt. er jeg mest varm på Vrøgum Classic, synes deres kitfals "look" ser ret godt ud.

Er der nogen der kan hjælpe mig med gode input, så valget bliver lettere at træffe ?
På forhånd tak
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm
jeg føler ikke at man skal ligge så meget vægt på trustpilot.
jeg lærte af min gamle mester at det trager 12 tilfredse kunder at opveje en utilfredse.
men det var dengang, tvivler på at 12 kan gøre det længer.
------------------------------------------
I byggegrangseen bliver
positive ting, bliver som real ikke uddybbet eller fortalt til rant mange.
Negativ ting, er der imod lige omvent

Hvis man læser om Vrøgum vindure på trustpilot så har de 4 andmellerser. Meget lille
bruger undersøglse.
hvis vi så kigger på ham der har givet den dårlige anmeldelse af "Vrøgum vindure"
så har han give 20 dårlige anmeldelse ud af 29 totalt. I mine øjne siger det mere om ham an
vindues producenten.
------------------------------------------
Vrøgum vindure har lavet vindure og døre siden 1957.
det ville de ikke kunne gøre hvis ikke de har haft en godt omdømme.

Men ellers de beste Døre og Vinduer jeg har arbejde med er, som er i top kvalitet er men også de dyrste er fra.
Viking vindure, de er så fusionerer med JH-Trio den dag i dag.

Ellers har vi "Bango" de er så i den billige enden ders Døre og Vinduer. som bliver produsert i Litauen.
har aldrig haft noget at klare over. de er lavet og gemme ført som de skal være

Jeg ville bestemt ikke være nervøs for at vælge Vrøgum vindure.

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Du skal ikke vælge en vinduesproducent - du skal vælge et maskinsnedkeri med speciale i ad hoc opgaver der kan lave kopier af de eksisterende. Prismæssigt er det stort set det samme, men du har langt større mulighed for at påvirke detaljer.

Der er også den mulighed at det kun er bundrammen der skal skiftes, og det vil enhver maskinsnedker kunne udføre med den ene hånd i lommen.

P.S. Når du har de ny eller reparerede vinduer, skal du sikre dig at kitfalsen males korrekt inden glasset monteres. Dette undlader også velrenommerede producenter ofte.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg købte tilsvarende vinduer fra Linolie vinduet i Bøvlingbjerg. ( ved ikke om de eksisterer endnu) Det er lavet af kernetræ i den nederste del af vinduet. Det er her det rådner først i de fleste vinduer.
De lærte mig at man skule male ind på glasset, altså så gummifalsen og vinduet males sammen ( det er med Linolie maling) Bagefter kan man nemt skrabe maling af med en skraber som holder 1 mm afstand ud til glasliste.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er kun ved kittede vinduer man maler 1mm ind på glasset. Gummi tåler ikke maling særlig godt. 

Ved at dreje en sprossepensel mens man maler rammer man meget nøjagtigt 1mm, og så undgår man efterfølgende at skrabe på glasset.

Hvil håndroden på et underlag mens der males, så bliver stregen snorlige. (Et gammelt grafisk trick ved frihåndstegning).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kender godt metoden med sprossepensel, men det er ikke "besværet " med skraber der skal væk. 
Processen som jeg beskriver gælder ved linolie maling. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er viskositeten på malingen der bestemmer teknikken og ikke typen. 

For både linolie og moderne maling gælder, at der tilstræbes en ubrudt hinde fra glasset over kit til trærammen. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Og min gummiliste ser ud til at have det rigtig rigtig fint her efter 15 år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Linolie er ikke så slem ved gummi som andre malingstyper. Det er bare ikke det der sælges hos byggepusherne.

Det kræver også et større arbejde at fjerne moderne maling for at begynde forfra med grunding og linoliemaling, og det gider folk ikke. 

De vil hellere lytte til en protokolfører fra Foreningen til Frøernes Frelse hvis de på nogen måde kan springe over gærdet hvor spinaten gror højest for at spare et par minutter.

På nettet findes alle svar, og de fleste foretrækker at lede længe nok indtil de bliver bekræftet i deres fordomme i stedet for at tage tyren ved hornene og lytte til de kedelige og usexede men gennemprøvede metoder. 

Der er gud hjælpe mig stadig folk der tror alverdens glaslister overgår traditionel kitning. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis det er mig du mener der hellere vil lytte til " Frøernes frelse og usexede metoder"  så tager du ganske alvorlig fejl. 
Men som sædvanlig er der kun en der har den rigtige løsning Rantzau.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej Erik - det var bestemt ikke møntet på dig. Det har du misforstået. Du har erfaring nok til at fikse hvad der er tilgængeligt. Det var møntet på dem der blindt stoler på hvad der er skrevet på nettet. Mcarpenter var inde på de samme overvejelser.

At jeg alene har den rigtige løsning er heller ikke rigtigt. Løsningerne deler jeg bl.a. med Center for Bygningsbevaring - diverse konservatorer - stribevis af dygtige håndværkere - mindre eller lokale producenter der løser ad hoc opgaver, og ikke mindst den lille håndfuld arkitekter der faktisk har viden om bygningsmaterialer. 

Også offentlige institutioner som eksempelvis EnergiTjenesten omtaler fordelene ved kitfalsvinduer, så jeg ved ikke hvorfra du har fået den opfattelse at jeg alene har den rigtige løsning. 

Det er ingen skam at lytte til dem i praksis har bevist hvad der i teorien omtales.

Graakjær står med et hus fra år 1900 med nogle vinduer der kræver en del opmærksomhed, hvor kravet er at bibeholde husets karakteristika. Bemærk at trådstarter specifikt nævner kitfals og hverken glaslister i gummi eller andre materialer.

Jeg forstår godt Graakjærs frustrationer med at vælge nye vinduer fra producenterne der imødekommer kravene, for de findes ikke. Producenterne kender kun en løsning - udskiftning. Derfor pegede jeg på løsningen med et maskinsnedkeri der kan løfte opgaven til en overkommelig pris for de findes.

At vi i øjeblikket befinder os i en situation hvor udefra kommende begivenheder dels bevirker alenlange leveringstider, og dels horrible prisstigninger gør ikke trådstarters frustrationer mindre. 

Det betyder også at vi må indstille os på at fremtiden bliver mere besværlig hvor det kræver langt mere engagement af bygherre for at få enderne til hænge sammen. De seneste udmeldinger fra bl.a. EU og industrien peger i samme retning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også