Valg af beklædning under brystning

Hej LDS

Vi har et Johan Christensen-hus fra 1963, hvor vi netop har fået sat nye vinduer i. Brystningen er bygget op fra bunden i samme højde som den gamle og fremstår nu isoleret og med vindpap.

Den gamle bestod af profileret træ, som havde bredder på ca. 3,6 cm adskilt af mellemrum på ca. 0,7 cm. Denne brystning flugtede mere eller mindre med vinduesglasset oven over, hvilket jeg gerne vil genskabe.

De nye vinduer er dybere (Velfac). For at igen flugte med det nye vindue og beholde samme udtryk, har jeg ca. 2,5-3 cm at gøre godt med i dybden. Jeg tænker her nogle lodrette klemlister på 16mm (ved godt 25mm er standard, men der er et stort udhæng over huset og der kommer nærmest aldrig regn/fugt derind), og så købe noget 12mm vandfast krydsfinér, jeg selv profilerer med overfræseren. Det males til slut sort med træbeskyttelse.

Tænker I andre mulige løsninger?

Superwood har jeg kigget på som alternativ, men jeg er ærligt talt ikke så vild med det grove udtryk, det har + relativt mange knaster. De gamle brystninger var stort set knastfri.

Den gamle beklædning kunne desværre ikke afmonteres, så den var i en "genbrugbar forfatning". Plus det gennem tiden havde fået boret lige lovlig mange huller til udvendige kabeltræk, gammel brevsprække, tørretumblerudsugning mv.

Mvh. Emil
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Københavns Listefabrik i Søborg har nye profilbrædder der passer til et Johan Christensen hus. De fås også i mahogni som jeg har set nogle Johan Christensen huse været forsynet med.

Krydsfinerløsningen og Superwood er noget fikumdik du hurtigt vil fortryde. Uanset hvilken stilart man foretrækker, er det altid bedre at være tro mod det oprindelige.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 25-05-2022 14:36:26

Københavns Listefabrik i Søborg har nye profilbrædder der passer til et Johan Christensen hus. De fås også i mahogni som jeg har set nogle Johan Christensen huse været forsynet med.

Krydsfinerløsningen og Superwood er noget fikumdik du hurtigt vil fortryde. Uanset hvilken stilart man foretrækker, er det altid bedre at være tro mod det oprindelige.

Det er bestemt en mulighed. Jeg tager forbi dem en af dagene. Det behøver dog ikke være mahogni eller teak, da beklædningen skal være sort. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også