Der er formentlig gået hul i vores varmeveksler da der kommer fjernevarmesvand i vores varme vand. Når jeg ser på anlægget drypper der vand fra de små huller i regulatoren samt følerens indgang i bunden af varmevekslerpladen. Jeg har nu selvfølgelig lukket både for vand tilførelse og fjermevarm. Jeg har sendt billeder til en VVS firma som mener både regulatoren og pladen skulle udskiftes men har ikke svaret når jeg stiller spørgsmål hvorfor regulatoren også skulle og det gør mig mistænkelig. Kan en utæt plade skade regulatoren så den skulle udskiftes? Anlægget er 18 år gammel og blev skiffet efter en tidligere varmeveksler blev utæt, som jeg husker kostede det omkring 20.000. Det giver over tusind krone per år på slitage, er det normalt? Pladen er en Alfa Laval CB20-26H som ikke findes på deres hjemmeside kun CB20-24H og CB20-30H mv. Det ser ud som om eneste forskel er antal lag og det burde derfor være muligt at vælge imellem men der står ikke noget om dimensionerne så jeg har ikke mulighed for at tjekke om de passer. Jeg har skrevet til firmaet men uden at få svar og nu begynder familien at klage over manglen på varmt vand!
Jeg vil sikre mig selv at jeg finder den rigtige løsning og ikke bruger en masse penge unødigt. Jeg har for eksempel set en hel ny varmeveksler anlæg til 4.000 på nettet. Så jeg håber der er én med viden på området der kan svare.