utæt varmeveksler

Der er formentlig gået hul i vores varmeveksler da der kommer fjernevarmesvand i vores varme vand. Når jeg ser på anlægget drypper der vand fra de små huller i regulatoren samt følerens indgang i bunden af varmevekslerpladen. Jeg har nu selvfølgelig lukket både for vand tilførelse og fjermevarm. Jeg har sendt billeder til en VVS firma som mener både regulatoren og pladen skulle udskiftes men har ikke svaret når jeg stiller spørgsmål hvorfor regulatoren også skulle og det gør mig mistænkelig. Kan en utæt plade skade regulatoren så den skulle udskiftes? Anlægget er 18 år gammel og blev skiffet efter en tidligere varmeveksler blev utæt, som jeg husker kostede det omkring 20.000. Det giver over tusind krone per år på slitage, er det normalt? Pladen er en  Alfa Laval CB20-26H som ikke findes på deres hjemmeside kun CB20-24H og CB20-30H mv. Det ser ud som om eneste forskel er antal lag og det burde derfor være muligt at vælge imellem men der står ikke noget om dimensionerne så jeg har ikke mulighed for at tjekke om de passer. Jeg har skrevet til firmaet men uden at få svar og nu begynder familien at klage over manglen på varmt vand!

Jeg vil sikre mig selv at jeg finder den rigtige løsning og ikke bruger en masse penge unødigt. Jeg har for eksempel set en hel ny varmeveksler anlæg til 4.000 på nettet. Så jeg håber der er én med viden på området der kan svare.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er tit regulatoren, der er defekt. Der er et "sladrehul" som indikerer en defekt regulator. Selve varmeveksleren behøver ikke at fejle noget. Prisen for udskiftning ligger på ca. 5000 kr.

fase
Tak for svaret. Jeg fik at vide at regulatoren ikke kunne være skyld i at der kom fjernevarmes vand ind i brugsvandet. Er det "sladrehullet" i billedet? Hvorfor drypper der vand fra føler indgangen?  Efter jeg fik slukket for fjernevarmen var det rent vand der dryppede. Hvis det er begge to der skal udskiftes er det måske billigere med et helt nyt varmtvandsanlæg?
Det du viser på billedet er "sladrehullet" på regulatoren. Jeg fik ikke svaret på spørgsmålet om den gennemtærede varmeveksler. Når der kommer vand fra den ene side til den anden side på veksleren, er der kun den ene mulighed for reparation nemlig udskiftning. Når du ser en pris på vekslere til  4000 kr., skal du sikre dig at det er med regulator. ellers skal prisen på den lægges til. Du ender så på en pris på 10.000 til 11.000 kr for udsiftning. Hvis du selv køber materialerne påtager du dig også garantiforpligtelsen.

fase
Tak igen for svaret. Så regulatoren duer ihvertfald ikke og formodentlig ikke kan repareres, øv! Jeg kan forstå det er rigtig nok som jeg fil oplyst, at når fjernevarm vand begynder at komme ud af hanen så er det pladen der har fået et hul. Dvs hvis nuværende anlæg skal køre igen skal både regulatoren og varmevekslerpladen udskiftes og så er vi op på over 10.000.  Jeg kan bare ikke forstå hvorfor der skulle være fejle med begge to med mindre hullet i pladen har ødelagt regulatoren eller omvendt fejl i regulatoren har resulterede i et hul i pladen.
4.000 var for et anlæg så inklusiv alt der skulle til, Ulempen er pladsen og bøvl med at få det installeret. Ja, det er selvfølgelig ulempen med selv at stå for indkøb men det er heller ikke altid lige til at få en håndværker til at leve op til garantien selv om de tager sig godt betalt for at have ansvaret!
Regulatoren kan ikke repareres. Varmevekslere kan heller ikke repareres. Hvis du kan købe en veksler og regulator for 4000 kr. Så slå til,hvis du er sikker  på prisen,

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis