fibergipsvæg, loft bevæger sig op/ned

Hej

en del spørgsmål i tråden nedenfor:

opskrift:
jeg skal have bygget en lille 10 cm tyk væg på 65 cm bredde, 249 cm gulv til loft, se billede og tegning.
Som tegning viser påtænker jeg 70mm U skinner i bund (knauff), top og siden der fastgøres mod eksisterende væg med polyethen, og i alt som vist på tegning 3 lodrette skinner.
Jeg vil beklæde skelet på begge sider med retkantet 15mm (evt. 12,5) fibergips i ét stykke så jeg slipper for spartle samlinger. (skal skære et 10x249 cm vægkant, hvis samling skal spartles/slibes 3x selvfølgelig)
pladerne vil jeg skære til, så der er 5 mm luft ved gulv og loft som jeg dækker med noget fuge (hvilken?) selvom fodpanel og skyggeliste vil skjule dette.

issues/spørgsmål:

ad 1:
Sig frem hvis denne opskrift er helt skør eller skal justeres?

ad 2:
Loftet arbejder ca 10mm op/ned mellem vinter og sommer. der er selvfølgelig nogle mm polyethen mod gulv og mod loft. Er det nok ? Kan skinnevæggen og fibergipsen godt arbejde de disse mm uden at revne noget?
(Jeg tror der er andre væggen i lejligheden magen til godt nok med gipsplader, men vil ikke fjerne skyggelisten eller skille væg ad, for at være sikker.)

ad 3:
er det nødvendigt med væv eller filt + grunder inden maling, hvad er nemmest?
Jeg tænker selvfølgelig skruehullerne som det eneste skal spartles 3 gange og slibes, men ellers er pladen jo ren/jævn 

ad 4:
har brugt almindelig spartelmasse hidtil, er der ikke ok sammen med fibergips eller hvad skulle tale for at bruge flere penge på fermacell spartelmasse?

Mvh.
Thomas


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fuldkant fibergips skal limes i samlinger. Overskydende lim hugges af dagen efter med spartel. Du vil undgå samlinger med får jo samling ind imod væggen og ved de udvendige hjørner.
Du spartler huller, skrammer og skruehuller, sliber og fuldspartler 1 gang. Så kan du male direkte på det. Når jeg skriver fuldspartle så er det for at få ens struktur på hele fladen, ellers vil du kunne se hvor skruehuller er spartlet.
Jeg har med god held brugt medium sandspartel til fermacel. Den fra Jem og fusk her virket ok. Nu er det jo ikke en stor flade så prisen på spartel er ikke afgørende. 
Er der overhovedet grund til at lave den væg. Jeg ville foreslå gavlstykke på køkken inventar. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 24-05-2022 23:23:29

Fuldkant fibergips skal limes i samlinger. Overskydende lim hugges af dagen efter med spartel. Du vil undgå samlinger med får jo samling ind imod væggen og ved de udvendige hjørner.
Du spartler huller, skrammer og skruehuller, sliber og fuldspartler 1 gang. Så kan du male direkte på det. Når jeg skriver fuldspartle så er det for at få ens struktur på hele fladen, ellers vil du kunne se hvor skruehuller er spartlet.
Jeg har med god held brugt medium sandspartel til fermacel. Den fra Jem og fusk her virket ok. Nu er det jo ikke en stor flade så prisen på spartel er ikke afgørende. 
Er der overhovedet grund til at lave den væg. Jeg ville foreslå gavlstykke på køkken inventar. 

 væggen er rent kosmetisk, og skal matche væg magen til til venstre for (ej på billede) som også er 65x10x249 men dog lavet af gasbeton og lagt før gulvvarme kassetter lagt (derfor jeg må lave gipsvæg ovenpå gulv)

Du skriver limes i samlinger? jeg tænker jo at bruge retkantet plade på 250cm (og skære lidt af) så det bliver ét stykke, eller tænker du på at lime det lille 10x249 stykke på kanten af væggen?
hvilken lim tænker du på?

havde håbet A: fuldspartling var unødvendig, men at jeg måske kunne nøjes med B: at sætte noget halvtykt filt/væv på , gerne grundet på forhånd? hvilken af de to giver bedste resultat?

så du min bekymring om at loftet arbejder 1 cm sommer/vinter? Tror du de 3-4 mm polyethen eller skelet/plader kan absorbere, uden at noget revner eller går i stykker?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har ikke erfaring med "flydende " loft højde. Jeg ville tro at stålskelet ville hindre bevægelsen. Hvis det er et problem så er der i Fermacel vejledning en metode med væg som kan bevæge sig i forhold til hinanden. Men det indebærer en tykkere væg øverst så det kan glide ned over den oprindelige væg.
Ja jeg mener at forkant skal limes i hjørne, ligesom plader evt. kan limes imod muren. Der bruges en speciel fermacel lim som har en tud så det er nemt at lægge på kanten. Det er vist den eneste måde du kan undgå revne dannelse ved de fuldkantede plader. limfuge hugges af dagen efter.  
Jeg forstår ikke modvilje imod fuldspartling. Det er en meget nem og sikker metode uanset hvordan du fortsætter med overflade. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-05-2022 09:30:29

Jeg har ikke erfaring med "flydende " loft højde. Jeg ville tro at stålskelet ville hindre bevægelsen. Hvis det er et problem så er der i Fermacel vejledning en metode med væg som kan bevæge sig i forhold til hinanden. Men det indebærer en tykkere væg øverst så det kan glide ned over den oprindelige væg.
Ja jeg mener at forkant skal limes i hjørne, ligesom plader evt. kan limes imod muren. Der bruges en speciel fermacel lim som har en tud så det er nemt at lægge på kanten. Det er vist den eneste måde du kan undgå revne dannelse ved de fuldkantede plader. limfuge hugges af dagen efter.  
Jeg forstår ikke modvilje imod fuldspartling. Det er en meget nem og sikker metode uanset hvordan du fortsætter med overflade. 

 haha, du overser vist mit "nickname" unhandy ;-) - jeg spartler huller og småting, men har aldrig prøvet fuldspartling, og troede jeg ved køb af stor plade netop kunne undgå dette, men jeg hører at jeg godt kan købe små plader på 90x120 i stedet (nemmere at få op på 5.sal), jeg skal alligevel spartle (og lime). anyway - må vist tilbage til google og youtube igen :-)

Du behøver ikke google eller youtube. De kan alligevel ikke spartle for dig.
Men du har ret i at de mindre plader er meget lettere at håndtere.
Når du limer er det nemmeste at sætte limen på den plade som du har sat fast. Den nye plade er naturligvis savet til forinden for når du har ramt limkanten så er det ret irriterende at håndtere bagefter. Overskydende limfuge skal du ikke røre ved før dagen efter, så hugges det af med spartel. Det er ret træls at få smurt på fingre og værktøj.
En spand mellem sandspartel, 2 stk spartel 10-15 cm bred og 30 -40 cm bred. samt groft slibepapir på en træklods.
Spartel i alle huller, dagen efter slibes så knaster er væk. 
Den lille spartel trækker det op af spanden og lægger det på væggen eller den store spartel. Så trækkes det på så du kan mærke spartel går let imod pladen. På den måde har du stadig den meget plane overflade men ruheden udjævnes.
Øv dig i at lægge lidt mindre tryk på den side af spartel som du kører " væk fra" Tænk på et vindues pudser mønster.
Så undgår gå at spartel laver en bule på kanten af spartel. 
Dagen efter slibes så små knaster kommer væk. ( mindre buler fra spartel kant skal også væk ) 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også