varmtvandsveksler på fjernvarme

Varmeveksleren til varmt vand i vort fjernvarmesystem bruger 0,2 - 0,3 kw i tomgang eller ca 2200 kwh/år, formodentlig for at sørge for, at der altid er lidt varmt vand parat, når man åbner for den varme hane.
Det koster ca. 1200 kr/år alene for standby forbruget, og det bliver sikkert dyrere som tiderne er.
Kan man etablere et system, som først åbner for fjernvarmen, når man åbner en varmtvandshane ?  Det ville give en lidt længere leveringstid, når man åbner for det varme vand, men nok spare en del fjernvarme.

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
https://www.varmtvandfrasolen.dk/blog/65_brugsvands-cirkulation.html

linket er blot et eksembel, der hvor pumpen er, det er cirkulations ledningen som sikrer varmt vand, sådan en vil der også være på din varmvands afgang på veksleren ud til tap stederne, denne streng skal blokeres så vil du skulle vente lidt tid inden du får varmt vand og pumpen skal bortkobles .   Vi bruger selv en danfoss varmeveksler og må vente på varmt vand men udfra prisen på en cirkulations streng og få lavet, så er der noget og spare i forbrug og el ved og undgå varmen kører i ring hele tiden
Varmeveksleren til varmt vand i vort fjernvarmesystem bruger 0,2 - 0,3 kw i tomgang eller ca 2200 kwh/år, formodentlig for at sørge for, at der altid er lidt varmt vand parat, når man åbner for den varme hane.
Det koster ca. 1200 kr/år alene for standby forbruget, og det bliver sikkert dyrere som tiderne er.
Kan man etablere et system, som først åbner for fjernvarmen, når man åbner en varmtvandshane ?  Det ville give en lidt længere leveringstid, når man åbner for det varme vand, men nok spare en del fjernvarme.

 Du har ikke fortalt noget om reguleringen på varmeveksleren, men lad os antage at der sidder en termostatventil, som styrer returtemperaturen, på primærsidens afgang. Hvis du vil styre gennemstrømningen i varmeveksleren, så der kun løber vand gennem på primærsiden, er du nødt til at lukke før gennemstrømning på primærsiden f.eks. med en magnetventil. Den magnetventil skal så styres af en gennemstrømningsmåler på sekundærsiden, så det kan måles, når der bruges varmt vand. Du skal tage i betragtning at fjernvarmevandet bliver koldt, når der ikke bruges varmt vand. Det betyder at for at få varmt vand, skal der først løbe vand gennem varmeveksleren indtil der kommer varmt fjernvarmevand og laver varmt vand til f.eks. bruseren. I al den tid skal du have den varme hane løbende. Det vand skal du betale for både i indkøb og afgift til renseanlægget. Du kan lave et forsøg ved at lukke for fjernvarmen ved en af ventilerne i nogle timer f.eks. natten over og måle vandmængden, der løber gennem inden der er varmt vand.


fase
tak til jetdirect og S Fabrin for svarene.

Jeg havde ikke oplyst, at der ikke er omløb på det varme vand, så S Fabrins indlæg rammer plet.

Som anlægget fungerer nu uden omløb, skal vi vente på det varme vand. Jeg havde ikke tænkt på omkostningerne ved, at vandet skal løbe længere, hvis der lukkes for varmevekslerens primærside. Der vil være startomkostninger til magnetventil og gennemstrømningsmåler, og der vil løbende være et lille strømforbrug. Så måske bliver det en dårlig forretning.....

Vi vil måle forbruget af "vand i ventetiden"   og så fintænke over emnet.
Har du et billede af din installation? Hvis der er lavet et et omløb på primærsiden er dette jo før din måler. Du skal jo ikke betale for at holde Fjernvarmens vand varmt..
jeg er lige på ferie , så jeg kan ikke sende et billede, men der er et omløb der, hvor fjernvarmen er ført ind i huset. Fra omløbet og frem til varmeveksleren er der ca. 5 meter. Når der er gang i radiatorerne, er der varme i rørene lige ved siden af varmeveksleren. Så det er kun når varmen er afbrudt (fx om sommeren) at de 5 meter skal fyldes op med fjernvarmevand.  Altså lidt længere ventetid om sommeren end om vinteren. Mon jeg er tydelig nok, når jeg ikke kender de korrekte fagmæssige betegnelser...?
Annonce
Okay ja det giver mening, men det afgørende er om omløbet sidder før eller efter din måler.
Er du sikker på, at der er et omløb på dit fjernvarmestik? Det er nemlig ren tilsætning for fjernvarmeværket, hvis det er monteret før måleren. Når du nu kommer hjem fra ferie, kan du så ikke tage et par billeder af dit anlæg også omløbet

fase
Der etableres ofte omløb før måler, for at holde stikledning varm. Det er naturligvis især om sommeren at det er et problem. 
Det er blot et par nåle ventiler og et lille kobberrør. Fjernvarme selskabet får en ubetydelig omkostning til pumpning 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Uanset om der er omløb på tilslutningsledningerne eller ej, betaler du “kun” for den energi du tager fra fjernvarmevandet (forudsat der afregnes efter energi og ikke m3).
Det vil altid være en fordel hvis fjernvarmeselskabet sikrer varmt vand helt ude ved stikledningerne. Omløb etableres normalt kun helt ude i “enderne” på forsyningsnettet (ved sidste tilslutning).
Nyere varmevekslere til brugsvand er normalt forsynet med et lille gennemløb, der sikrer at dine stikledninger altid er varme. 

Søren O
ev elmand skrev den 28-05-2022 14:51:21

Der etableres ofte omløb før måler, for at holde stikledning varm. Det er naturligvis især om sommeren at det er et problem. 
Det er blot et par nåle ventiler og et lille kobberrør. Fjernvarme selskabet får en ubetydelig omkostning til pumpning 

 Da der for 40 år siden blev etableret fjernvarme i byen, jeg bor i, blev der lavet omløb på fjernvarmen for, at de ubenyttede stik ikke skulle fryse. Beregninger viste nemlig at forbruget på disse omløb svarede til fjernvarmeforbruget i et hus fordi vandet ikke blev afkølet, og det løb hele døgnet , så de blev fjernede igen. Det drejede sig om virkelig mange anlæg. Som et kuriosum kan jeg fortælle, at  min makker og jeg i en streng vinter kørte rundt og tøede fjernvarmestik op. Det grinede vi meget af, at vi skulle tø fjernvarmestik op. Så det er ikke nødvendigvis en ubetydelig omkostning. Den er der jo hele året.


fase
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis