Våd isolering på hovedledning for brugsvand og centralvarme

Hej derude

Taber isolerede rør varme hvis de er gennemblødte???

Lidt mere forklaring - Vi har en hovedledning mellem vores hovedhus og annekset hvor vores fyr står, hvori varmt vand frem og retur for brugsvand og centralvarme løber. Varmen skal altså fra annekset over til hovedhuset igennem denne hovedledning, og denne lader til at være helt gennemblødt.

Røret er lagt for 25+ år siden, og er et ca. Ø170mm rør med en riflet plastkappe yderst, 2x 10mm skumkappe som første to lag indad, fire pexrør (BVF, BVR, CVF, CVR) placeret med lige afstand som i hjørnerne på et kvadrat, og til sidst en skumkerne der fikserer rørene i deres positioner og fylder hele midten ud.

Den forrige ejer har ikke direkte sagt at der er et problem med røret, men kan heller ikke udelukke at der kan stå vand i det fordi det er lagt på en måde hvor det høje grundvand måske får adgang til åbningen i den ene ende når det er særligt højt.

Og så er spørgsmålet - Er sådan en et rør forbundet med et stort varmetab? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Isolering virker ikke hvis den er gennemblødt. Det er den stillestående luft i isoleringen der isolerer ikke isoleringsmaterialet.

Det ville nu ikke være min største bekymring. Spørgsmålet er hvor vandet kommer fra. Det skal ordnes.
Det har du selvfølgelig helt ret i. Vandet kommer med stor sandsynlighed fra grundvandet som står meget højt her hvor vi bor. Enderne på røret er ikke ført op, og er med stor sandsynlighed undervandspejlet når grundvandet stor rigtig højt. Det isolerede rør rende altså kun lige til soklen, og så fortsætter pexrørene med separate skumisoleringer.
Tror du kraftigt skal overveje at udskifte rørene med præisolerede fjernvarmerør. Den investering vil ret hurtigt tjene sig selv hjem i sparede varmeudgifter.
Når varmerør er omgivet med vand, vil varmerørene varme vandet op.
Da vi overtog vores bolig for mange år siden, undrede vi os over hvorfor der var et spor hvor sneen var smeltet i gårdspladsen. Det viste sig at varmerørene blot var isoleret med noget terrænbats på over- og underside. Så var det blot blevet dækket med jord, og der var ingen vandproblemer.

Søren O
Tak for input - Jeg vil mene at røret faktisk allerede er skiftet til et preisoleret varmerør, og helt konkret så er der tale om en tidlig model af det her rør på billedet, MEN noget tyder på at det er monteret så grundvandet har adgang til mundingen i den ene ende. Og så er mit spørgsmål - er det her rør så blevet en varmesynder??

Jeg fandt producenten og kontaktede dem direkte med dette og andre spørgsmål som jeg nok lige skal lægge op her på tråden hvis jeg får nogle brugbare svar. 
Når det er skum isolering så er problemet ikke så stort. Ved glas eller stenuld så kan det blive gennemvædet af vand. Spændende at høre hvad producenten siger. Det kunne jo også være et det er lavet korrekt med tæt ende-stykke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis