Gulvvarme - placering af shunt

Hej!
Som så mange andre, er jeg ved etapevis at omlægge mit hus til gulvvarme - og har hovedbruddet med at få ført slanger og tomrør den rigtige vej - så jeg er nogenlunde sikker på  at det ikke slår knuder på en af de næste etaper. ;)

Jeg har mit gasfyr placeret i en tilbygning - nogle meter fra hovedhuset. På sigt bliver den skiftet ud med enten en varmepumpe eller fjernvarme - lad os sige, det bliver omtreeent samtidig med, at jeg har gulvvarme i hele stueetagen - og derfor vil kunne køre med lavere fremløbstemparatur på hele anlægget.
Indtil da, skal gulvvarmen styres af en shunt. Så er spørgsmålet: skal jeg så vidt muligt føre individuelle slanger fra hvert rum ud til fyret - og så placere shunten dér (lidt besværligt, og giver længere slangeføring) - eller kan jeg med fordel placere shunten huset, tættere på rummene, der skal opvarmes - er det en fordel at have alle de individuelle rør i fyrrummet, når der engang skiftes varmekilde - eller kan varmen stadig ligeså godt styres af en shunt placeret et andet sted?
Det dér trådløse styring, som skal styre shunten - der er vel også en begrænsning på, hvor langt, følerenhederne  skal placeres fra modtager/shunt?
Mangler lidt basal viden om varmepumper/fjernevarme og tilslutning af gulvvarme, som jeg synes det at gennemskue via Google - kunne være fedt, hvis nogen vil skære det lidt ud i pap;)

 Adam

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens have 2 lidt tykkere rør fra gasfyr og ind til første fordeler. Du kan endda have 2 - 3 fordelere efter hinanden hvis det er mere praktisk. Du behøver kun 1 "hovedfordeler" med pumpe, termostat, kontraventil og naturligvis 2 fordelerrør. . Så føres rør ud fra enden af disse og  videre til næste etage. På øverste etage laves automatisk udluftning i "bagenden" af fordelere.
Der skal føres ledninger fra styring til telestater ( dem der styrer ventiler ) 
På den måde kan du let få gulvvarme udluftet da alle fordelere sidder højst på hver sin etage. 
Man kan købe fordeler rør med f.eks. 5 udgange og så forlænger med f.eks. 4 udgange hver. Det er disse forlængere der "bare" sikker lidt længere væk. 
Hvis du på sigt kommer til at styre vand temperaturen på f,eks. varmepumpe ville jeg undlade styring på gulvvarme. Det skal blot justeres godt ind efter gulvslange længde og så køre med konstant temperatur. Denne stilles på termostat ved hoved fordeler og rettes på nogle gange forår og efterår. Op hvis man fryser generelt og ned hvis det er for varmt.
Få du varmepumpe kan der være automatisk styring af fremløbs temperatur efter varmekurve. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fedt, tak - Så blev jeg betydelig mere klar på, hvad jeg vil gøre!
Lige et tillægsspørgsmål: jeg er helt klar over, at det er no-go at sætte en radiatortemostat på gulvvarme, - men hvorfor egentlig - den måler jo varmen i rummet og regulerer derefter? Og hvorfor er det bedre med en returtemostat?
Det er klart, den bedste løsning er en sløjfe/shunt, som regulerer fremløbstempersturen, og det er også det, jeg vil lave - er bare nysgerrig på, hvorfor det ikke kan fungere 😉

 Adam

Du blander 2 forskellige gulvvarme systemer
ENTEN bruger man blandesløjfe ( shunt og fordeler rør) som har meget stor vandgennemstrømning med lav temperatur. 
Fordelen er at man har ens gulv temperatur i store dele af rummet, Man kan bruge det under trægulve fordi temperaturen kan holdes under de ca. 35 gr. som gulv kan tåle.
ELLER direkte gulvvarme. med retur termostat. Det lukker meget lidt vand igennem da fremløb er som fjernvarme fremløb måske 70 grader. Derfor er gulvet meget varmt i den side hvor det kommer ind og helt koldt i den anden side. Det kan så udlignes noget ved at lægge rørene i hårnåle sløjfe. Men et trægulv f.eks. kan ikke tåle den høje temperatur. 
Det kan kun anbefales i et enkelt mindre rum med fliser f.eks hvis man lige ønsker et enkelt badeværelse og ikke mere. Der er lavet i 1000 vis af den type fra 1960`rne og frem til ca. år 1990-2000

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak, det er jeg fuldstændig klar over. Vi har også sådan et vadeværelse med gulvvarme med returventil (som det også ville være fedt at få koblet på en fremtidig blandesløjfe...)
Mit spørgsmål gik - af ren nysgerrighed - på, hvorfor man ikke ville kunne bruge en radiatortemostat i stedet for en returtermostat.

 Adam

Man ønsker primært en behagelig gulvtemperatur med den "gammeldags" form for varme i gulvet. Så det var ofte kombineret med en radiator.
Ved retur termostat får du en måling af vandet der kommet igennem rørene i gulvet. Hvis luft temperaturen er kold så køler det gulvet og der lukkes lidt mere op. Da det næsten altid var beton gulve skal man også bruge en termostat som virker på retur temperaturen, da det tager lang tid at varme beton klodsen op. 
Bruger man udelukkende radiator termostat så kan gulvet blive ulidelig varm i perioder hvor man starter op med kold luft temperatur. Der lukkes og rum temp falder lukke op igen
Jeg er ret sikker på at det giver en eget mere u-jævn gulv -temperatur

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis