Fugefræser på vinkelsliber til kabelspor i mur ?

Hey

Jeg skal trække nogle kabler i muren, og er faldet over de her fugefræser kit til vinkelsliber. Det ser jo ud til at være en god løsning, men er jo lavet til at rense fuger op. Dur det til at lave “kabelrender” i en murstensvæg, når jeg skal trække installationskabel ?

Bedste hilsner

Jakob
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fugefræser-jernet vil trække væk fra dit lige spor, hvis ikke du bruger mange kræfter på at hold den. Derudover bliver hele sporets materiale til støv. 
Det er nok nemmere, mere lige, mere renligt at skære to eller flere parallelle spor med diamantklingen, lidt dybere end du ønsker sporet, og så knække det mellemliggende stykke af med en gammel skruetrækker.
Hvis det er pga støv så kan du til vinkelsliber få en sugeskærm til skæreskiver der hjælper meget - WAF på denne er ret høj ;-)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

TulleMulle skrev den 24-05-2022 09:41:22

Fugefræser-jernet vil trække væk fra dit lige spor, hvis ikke du bruger mange kræfter på at hold den. Derudover bliver hele sporets materiale til støv. 
Det er nok nemmere, mere lige, mere renligt at skære to eller flere parallelle spor med diamantklingen, lidt dybere end du ønsker sporet, og så knække det mellemliggende stykke af med en gammel skruetrækker.

 ok det andet så bare så tillokkende nemt ud :-). Vil lige kigge på sugeskærm til vinkel sliber 

Når jeg har fræset riller har jeg bare købt en Smartstorekasse, ala https://www.antalisccco.dk/plastkasse-smartstore-classic-15-15l-mlaag-40x30x19cm.aspx 

Lavet et hul til støvsugerslangen og et til lige at få hånden igennem.

Stik ledningen gennem det store hul og tag fat om vinkelsliberen, hold kassen op mod væggen og fræs :)



Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Annonce
Hvorfor gøre det nemt, hvis det på nogen måde kan gøres besværligt. Lej dog en rillefræser med støvsugertilslutning. Rillefræseren er sikkert ikke det stykke værktøj, du får brug for tiest.
Endeligt er der den mulighed at lave de par riller med hammer og mejsel. Det støver minimalt.

fase
Fugefræser med støvsuger-adapteren er svær at styre, synes jeg.

Støvskærm til vinkelsliberen, derimod, er fantastisk og jeg bruger det til meget mere, end jeg oprindeligt havde forventet. Udover at den samler støvet, så kan den bruges til at lave helt lige snit, fordi man kan bruge et bræt som styreskinne.

Mvh. AllanE

Støvskærm til vinkelsliberen, derimod, er fantastisk og jeg bruger det til meget mere, end jeg oprindeligt havde forventet. Udover at den samler støvet, så kan den bruges til at lave helt lige snit, fordi man kan bruge et bræt som styreskinne.

Til denne disciplin foretrækker jeg faktisk at rillen gerne må lave et slag eller to på en cm i forløbet op ad væggen så det bliver tvunget til at bugte sig lidt. Således kiler røret sig fast af sig selv så man ikke skal bruge tid på fiksering inden indmuring.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det har du ret i og normalt er det også ret ligegyldigt om rillerne er pæne og lige - de bliver jo muret til igen.

At man kan lave helt lige snit er en bonus, som giver endnu flere anvendelsesmuligheder, som trådstarter kan tage med i overvejelserne, når det skal besluttes om man lejer eller køber. Jeg har lige skåret et helt lige snit fra gulv til loft i fliserne i badeværelset og kunne styre dybden, så jeg ikke ramte vådrumsmembranen.
Til gengæld går rillefræseren dybere og fræser begge riller på én gang, så arbejdet er hurtigere overstået og mere ensartet resultat. Så ved større længder ville jeg nok leje sådan en....og så købe sugeskærmen alligevel   


Mvh. AllanE
Jeg købte Harld Nyborgs billige rillefræser, der egentlig gjorde det fint til prisen (skulle kun rille sammenlagt 5 m):
https://www.harald-nyborg.dk/mitsutomo-murrillefraeser-1700-w

Efter endt brug solgte jeg den for 400 kr, så det var noget billigere end at leje (det var i øvrigt ingen af udlejningsstederne nær mig, der havde en på lager, så det var lidt en no-brainer...)

Med venlig hilsen

Anders

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis