Understrygning af tegl

Hej
Jeg skal til at understryge mit gamle tegltag, da den gamle understrygning næsten er helt væk.
Jeg kan se, at man kan bruge noget elastisk spartelmasse, men når jeg søger på Google kan jeg kun finde mærket Tacodan understrygnings spartelmasse.
Kan man bruge noget andet (billigere) som alternativ? Og kan nogen fortælle hvad den type spartelmasse ellers hedder?

På forhånd tak. 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Understrygning af teglsten skal udføres med kalkmørtel for at undgå senere og bekostelige reparationer. Alt andet - inklusiv spartelmasse er beregnet til cementtegl.

Med en forkrøbbet fugeske er det forholdsvis enkelt at understryge et tegltag.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Rantzau
Tak for input.
Tacodan beskriver selv deres spartelmasse virker til nåde teglsten og cementtegl.

Tacodan Over-/Understrygningsfugemasse bruges til over- og understrygning af tegl- og betontagsten. Massen er klæbende og bliver ved med at være smidig og kan derfor blive ved med at følge tagets bevægelser.

Ved du hvad slags problemer man får ved at bruge spartelmasse i stedet for kalkmørtel?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Spartelmasse kan ikke fjernes fra tegl i modsætning til kalk. Det betyder du skal udskifte og ikke reparer et tegltag. Med spartelmasse må du forvente at dit tegltags samlede levetid nedsættes væsentligt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svar. Det giver virkelig god mening.
For at holde tingene simpelt kunne jeg godt tænke mig, at bruge en færdig blandet mørtel. Kan du anbefale nogen mørtel og kan man få noget, hvor der allerede er iblandet fiberhår?
Mørtel til understrygning af tegltage er en hydraulisk kalkmørtel, KKh 50/50/575 tilsat 1 liter fæhår pr. 10 liter færdigblandet mørtel. 

Denne mørtel er plastisk og bliver ikke for hård ved afbinding. Mørtelen består af 2 dele lagret kulekalk, 1 del jurakalk og 9 dele ovntørret kvartssand. 

Forskellen i målene i de 2 opskrifter, skyldes at kulekalk er vådmørtel, hvor jurakalk er tørmørtel.

Prøv at spørge Stark om de kan skaffe færdigblandet mørtel indeholdende fæhår. Det er normalt ikke lagervare hos byggepusherne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har været den tur igennem på vores gamle tag.
Tidligere har nogen brugt et sort "klister" produkt som ganske rigtigt sidder ufatteligt godt fast på stenene til reparationer.
Problemet er at intet andet klæber fast på dette, og slet ikke når det så er nogle år gammelt, så her hedder det nye tagsten   

Hos mig var det mest udbredt omkring skorstenen, helt oppe på det sidste stykke hvor der samtidigt ikke er noget plads at arbejde på...  

Min murer lærte mig et godt trik:
Lav en tynd "vælling" af fliseklæb som du kan "male" på inden du begynder at understryge. Det gør det meget lettere at få understrygningen til at hænge. Men forbered dig på et kæmpe arbejde...
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
I stedet for en vælling af fliseklæb, kan teglstenene fugtes med en hvidtekost inden understrygningen. Det har samme virkning som vællingen, men er mere skånsomt. 

Fliseklæb på tegl er ikke optimalt på den lange bane, da understrygningen løbende skal vedligeholdes.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også