instalation til et lade stil cee stik

Vi skal have forberedt en instalation til et ladestik til en plug in hybrid, der skal ikke ladeboks op da km forbruget ligger på 7000 km om året så det bliver den lader der følger med bilen.

Sådan som jeg har forstået det skal der monteres en 16a ny gruppe i tavlen og så ud til et cee stik med hhv 400/240v udtag 

skal der monteret rcd (hpfi) type b på denne gruppe
skal det eksisterende hfi skiftes i tavlen til hpfi, der sidder nu et hfi 40a relæ

der ønskes en bimåler i tavlen på den nye gruppe så forbruges kan aflæses 


hvor tykt kabel anbefales og få monteret kvadrat.

tavlen er den gamle type på træ, ændrer det på reglerne når der skal udvides med 16a cee stik 




Vi skal have forberedt en instalation til et... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ved løsningen med et rent cee stik samt gruppe afb+hpfi , bør hpfi relæet ved denne løsning ikke så være tybe b for at undgå evt dc spænding kan passere, for den lader der følger med bilen gør vel ikke dette.

transient beskyttelse er det noget og gå efter, elektrikkeren nævnte det i går 
Du behøver ikke transientbeskyttelse på gruppen til din elbil. Den risiko der er, er at mormorladeren dør, hvis der skulle opstå en transient.

Elbilen selv, har så store indbyggede kapaciteter og dioder i indgangen, at de optager eventuelle transienter der måtte slå igennem.

Ved en CEE løsning ville jeg ikke bekymre mig om type B relæ. Sikkerhedsstyrelsen stiller kun krav om dette ved fast monteret lader.

Din elbil kan godt tåle DC, så det skulle være for at beskytte tilbage i installationen.

Elektronikteknikeren
Når din elektriker taler om transientbeskyttelse er det et krav ved fornyelser eller væsentlig ombygning af tavlen. Din elektriker træffer afgørelsen i dette tilfælde. transientbeskyttelsen er for at beskytte hele installationen og monteres i indgangen til tavlen.

fase
ok det hfi relæ der sidder nu skal skiftes, der står om hpfi at det er mere sikker mod transienter er det så det samme som den transient beskytter man kan få monteret på indgangen til instalationen.

hvad giver det os som sikkerhed og få skiftet det gamle hfi til hpfi.

jeg er helt med på der også monteres hpfi+gruppe abr på cee stikket 

tak for jeres gode forklaringer 
P'et i hpfi står for puls, hvor det har en højere immunitet end blot et hfi. Det går også bedre sammen med moderen elektronik, der har en anderledes karakteristik, hvad angår fase forskydning osv.

Transientbeskyttelse bliver koblet til jordelektroden, hvor overspændinger fra nettet vil blive ledt til jord, i det omfang transientbeskyttelsen har kapacitet til.
Efter en større hændelse kobler den ud på én eller flere faser, og skal så have skiftet elementer.
Din strømforsyning kører videre, men du er ikke transientbeskyttet før der sættes et nyt element i.

Det vil i Danmark typisk være ved lynnedslag at transientbeskyttet kan gøre en forskel.

Elektronikteknikeren
Annonce
At få skiftet det gamle HFI relæ til et HPFI relæ giver jer ikke nogen større sikkerhed mod transienter. At det ny relæ har større sikkerhed mod transienter betyder at relæet ikke i modsætning til det gamle kobler ud ved f.eks. tordenvejr. I dag hvor det meste af forsyningsnettet er kabellagt har det dog mindre betydning.

fase
Spørgsmålet endte med at i går blev der monteret en ok lader udfra deres tilbud på 995,- og så en månedlig leje på 199,- i et halv år så kan aftalen stoppes. Når laderen så pilles ned så er kombi relæ + kabel kundens.

billig løsning ifh til de lokale elektrikkere ville have op til 13000 for at montere et kombi relæ+kabel og et cee stik.

men når der lades er det så normalt man kan mærke at det 4kv kabel der er trukket bliver godt varm og i slutningen af ladningen er det kold ?

Der er monteret et schneider 20a kombi relæ https://progrossist.dk/produkt/kombiafb-ic60-4p-20a-30ma-c-6ka-kl-a/?gclid=EAIaIQobChMI9Y6juua9_QIVUIxoCR1bVQwIEAQYASABEgL_HvD_BwE
men når der lades er det så normalt man kan mærke at det 4kv kabel der er trukket bliver godt varm og i slutningen af ladningen er det kold ?
Hvad er godt varm ? 20A trukket i nogle timer forhøjer temperaturen.



fase
Ville ikke overraske mig din kappe-temperatur kunne nå op omkring de 45-50 grader, 20A er en del. Du er et stykke fra fuld-belastning af en 4mm2.
S. Fabrin skrev den 02-03-2023 20:52:58

men når der lades er det så normalt man kan mærke at det 4kv kabel der er trukket bliver godt varm og i slutningen af ladningen er det kold ?
Hvad er godt varm ? 20A trukket i nogle timer forhøjer temperaturen.


 jeg kan se i manualen at forbindelses kapaciteten er 16a 

godt varm er nok med modifikationer, men lunken så det kan mærkes
har ikke oplevet det før.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis