instalation til et lade stil cee stik

Vi skal have forberedt en instalation til et ladestik til en plug in hybrid, der skal ikke ladeboks op da km forbruget ligger på 7000 km om året så det bliver den lader der følger med bilen.

Sådan som jeg har forstået det skal der monteres en 16a ny gruppe i tavlen og så ud til et cee stik med hhv 400/240v udtag 

skal der monteret rcd (hpfi) type b på denne gruppe
skal det eksisterende hfi skiftes i tavlen til hpfi, der sidder nu et hfi 40a relæ

der ønskes en bimåler i tavlen på den nye gruppe så forbruges kan aflæses 


hvor tykt kabel anbefales og få monteret kvadrat.

tavlen er den gamle type på træ, ændrer det på reglerne når der skal udvides med 16a cee stik 




Vi skal have forberedt en instalation til et... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
 korrekt forstået udfra km forbrug kan det ikke svare sig med en rigtig lader, men derfor er det nok optimalt med korrekt kabel så der kan monteret en lader engang i fremtiden.
Så må det blive er CEE stik i 16A udgaven.

fase
cee 16a med 20a autosikring korrekt forstået udfra det tidligere skrevet så der kan lades med 16a

Vedr det gamle hfi der sidder i tavlen nu vil det ikke være en fordel og få skiftet med et nyt ?

den nye gruppe der skal jeg lige forstå jer korrekt, der skulle også rcd på denne  evt kombi relæ ?

blot så jeg ikke misforstår det i har skrevet
Det er korrekt at der er skrevet 20A gruppe, så der kan lades med 16A.
Det gamle HFI relæ burde skiftes til et nyt RCD relæ.
Den ny gruppe har jeg anbefalet en tytanafbryder. Der kan fra laderen forekomme DC strømme, så der skal bruges en anden type RCD relæ. Forsyningen til laderen skal tages fra tilgangen på det nuværende relæ

fase
S. Fabrin skrev den 24-05-2022 22:52:54

Det er korrekt at der er skrevet 20A gruppe, så der kan lades med 16A.
Det gamle HFI relæ burde skiftes til et nyt RCD relæ.
Den ny gruppe har jeg anbefalet en tytanafbryder. Der kan fra laderen forekomme DC strømme, så der skal bruges en anden type RCD relæ. Forsyningen til laderen skal tages fra tilgangen på det nuværende relæ

 Tak 


vedr den nye gruppe det rcd der bruges der er så en tybe b som tager dc 
tytan afbryderen er det, det der svarer til sikring+hpfi tybe b,

det med bimåler kan den godt aflæse forbruges selvom der kun bruges fra 1 fase selvom den er 3 faset ?

Der kommer en elektrikker en af dagene og giver en pris 
Hvad vil du mene sådan et job koster hvis vi siger trækket er 15m uden det store bøvl, for elværket (norlys) har tilbudt en 16a lader incl instalation og refusion og fuld service for 10000 incl moms 
 https://norlys.dk/opladning
Hvis du vil/skal have en separat rcd type B så bør dus seriøst overveje om du ikke skal købe en ladestation de fleste fra Ca. 4500 i en god kvalitet og de fleste har indbygget rcd type B som alene koster fra 3000 for de billigste fordelen ved en lader er ud over indbygget rcd type B som fåes de med indbygget måler som er godkendt til refusion nogle af dem som f.eks easee og AAB terra har indbygget loadbalancing som gør at den selv skrue op og ned for lade styrken alt efter hvor belastet din installation et så så relæer og sikringer ikke slår fra. Og så er du fremtidssikre.... de næste mange år.
Så vidt jeg har forstået virker loadbalancing kun ift hvis flere ladere (af samme type) deler installation, så næppe så vigtigt hvor man kun har een lader. 
Så installationen skal dimensioneres helt fra bunden og den lokale elektriker kan næppe konkurrere med selskaberne (på prisen), som fx typisk dimensionerer så lavt som muligt - typisk kombiafbryder 16 A (RCBO) og 2,5 mm2 (afhængig af længde). 
Schneider anbefaler at vælge 20 A (automatsikring) til bilopladning med 16 A belastning for at undgå utilsigtigt udkobling. Det kræver dog typisk større kabel og dermed dyrere installation.
Anbefaler at trådstarter orienterer sig i alle videoerne om emnet fra Sikkerhedsstyrelsen.
Loadbalancing kan gøres mellem en enkelt lader og husets øvrige installation, hvilket er en fordel hvis du kun har f.eks. 25A i gravsten. Det kræver dog den rette lader, samt et interface i tavlen som overvåger husets øvrige forbrug.

Elektronikteknikeren
Længe leve teorien. Mål belastningen på de enkelte faser når laderen er i drift.

fase
Tak til Gregersen for uddybende forklaring.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis