instalation til et lade stil cee stik

Vi skal have forberedt en instalation til et ladestik til en plug in hybrid, der skal ikke ladeboks op da km forbruget ligger på 7000 km om året så det bliver den lader der følger med bilen.

Sådan som jeg har forstået det skal der monteres en 16a ny gruppe i tavlen og så ud til et cee stik med hhv 400/240v udtag 

skal der monteret rcd (hpfi) type b på denne gruppe
skal det eksisterende hfi skiftes i tavlen til hpfi, der sidder nu et hfi 40a relæ

der ønskes en bimåler i tavlen på den nye gruppe så forbruges kan aflæses 


hvor tykt kabel anbefales og få monteret kvadrat.

tavlen er den gamle type på træ, ændrer det på reglerne når der skal udvides med 16a cee stik 




31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til 16A skal der mindst bruges 2,5 kvadrat. Til opladning af biler går man normalt en størrelse op i kvadrat, så til 16A bruger man 4 kvadrat eller mere.

Jeg kender ikke reglerne om udskiftning af HFI-relæ, men det er nok ikke dårligt at få udskiftet et 40-50 år gammelt relæ.
Du skal have en ny gruppe, som med fordel kan være et kombirelæ.

Mange plugin biler kan kun lade med én fase.

Du kan med fordel opsætte et trefaset kombi CEE, som også har en almindelig stikkontakt. Man kan så bruge denne til énfasede brugsgenstande, når der ikke lades på 3 faser.

2,5 kvadrat kan være for klejnt, afhængig af føringen og længde. Det kan elektrikeren regne på.

Ellers er 6kvadrat det billigste i næste størrelse, idet 4 kvadrat er sjældent brugt.

Du har plads i tavlen til udvidelse, så det skulle ikke være det store, at benytte den eksisterende, blot med ny gruppe.

Der er ikke krav om type B relæ foran mormorlader.

Elektronikteknikeren
Hvis installationen afsluttes i et CEE stik, skal der være et RCD relæ foran gruppen. Ledningen fra CEE stikket til laderen er så at betragte som en tilledning. Jeg ville montere en 20A gruppe og begrænse laderen til 16A. Grunden til valget af 20A gruppeafbryder er at belastningen kan forekomme i mere end 2 time. Der er ikke opgivet en kabellængde, så dimensionen er lidt gætteri. Kablet skal efter de ny regler beregnes, men 4 mm2 er ok.

fase
Det er vel ikke så godt at forsikre et 16A CEE med en 20A sikring? Materiellet er jo kun beregnet på 16A.

Jeg ved godt at du så er begrænset af laderens 16A kapacitet, men da det i princippet er en stikkontakt, kan man jo også tilslutte andre genstande, som ikke har denne begrænsning indbygget.

Jeg er klar over hvor du vil hen med de 20A, da man ikke ønsker at belaste et sikringselement med 100% af dens normerede kapacitet kontinuerligt, men jeg har set fabrikanter der ikke har disse problemer med deres materiel.

Alternativt kunne løsningen være at installere et 16A kombirelæ, og drosle laderen til eks. 13A.

Elektronikteknikeren
Alternativt kunne løsningen være at installere et 16A kombirelæ, og drosle laderen til eks. 13A.
Jeg ville bruge en Tytan gruppeafbryder, som tåler vedvarende 100% belastning uden reduktionsfaktor. Den kan bruges med f.eks. 16A sikring og indstille laderen til 13A. det giver en ladeeffekt på lige under 9kW. Jeg har dog ingen problemer med 20A i gruppen. Med 20A i gruppeafbryderen er den afsatte effekt i sikringerne acceptabel og overophedning undgås. Endelig er der mulighed, at montere laderen uden CEE stikkontakt og sætte 16A som begrænsning på laderen.



fase
Annonce
afstanden er løst målt til ca 14m fra måler.
Nu er det ikke så meget afstanden der skal tages hensyn til under dimensionering, men fremføringsmetoden, som f.eks er det iunder isolering i en væg eller blotlagt på en en væg o.l.
Det er ikke intentionen at have en fastmonteret lader i denne situation, som jeg lige forstår trådstarters oplæg.

Elektronikteknikeren
Jeg har også forstået, at der skulle en stikkontakt foran laderen, men det har ikke forhindret mig i at give et andet forslag.

fase
Gregeren skrev den 24-05-2022 09:41:50

Det er ikke intentionen at have en fastmonteret lader i denne situation, som jeg lige forstår trådstarters oplæg.

 korrekt forstået udfra km forbrug kan det ikke svare sig med en rigtig lader, men derfor er det nok optimalt med korrekt kabel så der kan monteret en lader engang i fremtiden.

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis