Skrivebord i MDF

Jeg skal have lavet et væk til væk skrivebord i MDF. Længden på skrivebordet skal være 2740 mm. Det ser ikke ud til man kan få så lang en plade, så tænker jeg derfor skal have sat to sammen. 
Hvordan tænker i jeg gør det på bedst mulig vis?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor lige mdf? Det er ret blødt.

Du limer to plader sammen, det er ret let. De skal jo i forvejen understøttes af et par kraftige vanger, da de ikke kan tage spændet selv.

Elektronikteknikeren
Hvis du har et bedre bud på materiale, tager jeg også det. Vil bare gerne have at overfladen bliver mere glat, end hvad træ kan blive. 

Er lim nok? 
Understøtterne kommer til at sidde i hver ende og ca 60 cm inde fra hver side. 
Vil det give meningen at have samlingen et andet sted end lige i midten, som må være det svageste sted. Så istedet for to plader af samme længe så en der er 2 m og en kortere?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skal pladen males?

Lim er nok til samlingen.
Du er nød til at have langsgående vanger i hele pladens længde, ellers får du nedbøjning.

Du kan købe en laminatbordplade på 3m og skære til, hvis du vil have en glat plade.

Elektronikteknikeren
Du kan sagtens få en mdf plade på 270 cm. Det kan enhver rigtig trælast få hjem til dig i løbet af få dage.

Selvbygger med stort S. 
Hvorfor lige MDF?
Grimmere og med billigere udseende kan det vel dårligt gøres.
Hvis du vil have et skrivebord med glat og slidfast og hygieinjsk overflade kan jeg foreslå en bordplade med Formica belægning. Fås i alle farver eller mønstre, og helt sikkert også i din længde.
Vangerne under pladen slipper du ikke væk fra.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Bent Andersen skrev den 22-05-2022 22:10:04

Hvorfor lige MDF?
Grimmere og med billigere udseende kan det vel dårligt gøres.
Hvis du vil have et skrivebord med glat og slidfast og hygieinjsk overflade kan jeg foreslå en bordplade med Formica belægning. Fås i alle farver eller mønstre, og helt sikkert også i din længde.
Vangerne under pladen slipper du ikke væk fra.

 Det er dog bare også en lidt dyrere løsning. Jeg er ude i noget der skal være et  meget budgetvenligt projekt ;) Derfor MDF - muligvis en billig laminatbordplade. 

Gregeren skrev den 22-05-2022 18:58:37

Skal pladen males?

Lim er nok til samlingen.
Du er nød til at have langsgående vanger i hele pladens længde, ellers får du nedbøjning.

Du kan købe en laminatbordplade på 3m og skære til, hvis du vil have en glat plade.

 Langsgående vanger? Hvad mener du med det? 

Tror du nedbøjningen vil være for stor på det stykke i midten der er ca. 150 cm?
Det er foran et vindue, så kan ikke have en vange under der. Kan der være andre alternativer end et bordben? 
Du vi få en ret stor nedbøjning med 150 cm spænd. Tænk hvis nogen lige "sætter røven" på kanten af bordet   
Lav en sarg under pladen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 23-05-2022 13:36:02

Du vi få en ret stor nedbøjning med 150 cm spænd. Tænk hvis nogen lige "sætter røven" på kanten af bordet   
Lav en sarg under pladen.

 Ja, det har du sgu nok ret i.

Hvordan vil du udforme sargen og med hvilken størrelse lægter? 

En strø/lægte på 45x45 vil helt sikkert hjælpe. Skruet og limet op i pladen nedefra. Trukket ca. 5cm. ind fra kanten af bordpladen.

Langs væggen sættes en tilsvarende op på væggen, som holder pladen bag til.

Du kan købe en helt almindelig hvid køkkenbordplade til omkring 400kr. for 3meter. Så er den helt glat, og med buet forkant, og du behøver ikke at male eller noget andet.

Link

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også