Buet mdf

Hej allesammen
Jeg har som overskriften siger en 19mm mdf som jeg har limet egestave på. Pladen er skåret til og er nu 85x150. Den buer omkring 7 mm på den lange led, så jeg har vendt pladen om, så mdf er opad og buen. Herinde har jeg lært noget om sarg, ved og læse om andre i lignende situation. Jeg har planer om at skære riller i mdf og ligge 15x15x3 mm vinkel stål i . 3 stk på langs. Det så jeg en havde skrevet om i et andet opslag. Og kan godt li tanken om det er skjult. Er det underdimensioneret.? Kan jeg rette buen ud? Eller vil den altid hoppe tilbage? Vil det hjælpe at oliere mdf siden? Nu hvor der er limet ege stave på?
Skulle jeg ha monteret sarg inden jeg limede egestavene på?
Ja sorry, for alle spørgsmålene
Jeg kastede mig over projektet med tanken om at det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg nok godt finde ud af🙈
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
... og det har du så fundet ud af ikke kan lade sig gøre.  (Med mindre du har en opskrift på at ophæve naturlovene).   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
MDF suger fugt i enorme mængder, og hvis det er forskelligt behandlet på de to sider, bliver MDF'en skæv, som du har oplevet nu.
Dine 15x15x3mm vinkler vil kunne hjælpe, men ikke nødvendigvis stoppe problemet, hvorfor du måske er ude i at skulle starte forfra, men næste gang bruge en krydsfiner plade, da dennes skiftene åre-retning bevirker at den er meget mere form-stabil.

 

Ah ok tak for info. Jeg var i tvivl om jeg skulle bruge den ene eller anden plade. Så prøver x finer næste gang
Kan man ikke oliere bagsiden?
Olie har ingen effekt i dit projekt. Lim noget på bagsiden der kan neutraliserer egestavenes naturlige udvidelser/svind gennem året.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vil hyldepapir kunne gøre tricket?
Skal der stort tryk til for at buen bliver rettet ud?
Hvis ikke der skal alt for stort tryk til, er der nok en chance for, at du vil kunne rette den op med en sarg.
Evt. prøv at sætte noget tungt på den på midten for at tvinge midten ned.
Jeg hjalp min søn med et lignende projekt for et par år siden. Dog var pladen enten 22 eller 25 mm, og den er ca. 250 cm lang. Der er faktisk ikke sat nogen sarg, men mellem benbukkene i hver ende er der svejset et stykke firkant stål på for at understøtte det lange spænd.
I skrivende stund er det stadig ret. Han olierede på begge sider. 
Jeg kan dog være i tvivl om effekten i det her tilfælde, da overfladen jo er noget helt andet end den rå mdf på undersiden. Men ingen tvivl om, at når der tilføres noget på den ene siden så er grundreglen, at så skal den anden side også have.
I øvrigt skal en sarg ikke ret langt ind under en plade, før den ikke vil være synlig med mindre man kravler rundt på gulvet. Så der kan også overvejes kraftigere løsninger end den, som du har p.t.

Kurt B. Andersen
Der er tale om en sandwich konstruktion, så materialet på begge sider af MDF pladen skal have nogenlunde samme egenskaber.

Hyldepapir er som regel klæbende, og den lim er ikke stærk nok. 

Løsningen med en tilbagetrukken sarg i træ som Kurta foreslår, er enkel, hurtig og meget effektiv. 

Lav sargen i træ som stilles på kant, eksempelvis 27x68 mm høvlet 4-sider. Det er højden og ikke bredden der giver styrken.

Sargen limes og skrues til MDF pladen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis