Strøm til elbil

Hejsa,

Jeg har vedlagt et billede af en strømdåse i vores skur. Jeg åbnede den tilfældigt, men håber jeg kigger på strøm nok til en lader? 

Jeg har nul flere informationer 😅

Det vil være helt genialt, da ny strøm ellers kræver opgravning af fliser i metervis.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du en vejr hane på taget. 
Det korte svar er nej. Det er kun 1,5 kvadrat ledere, og de forsyner en hel del forskellige udtag/lamper/kontakter. Går jeg ud fra.

Så set ud fra dåsen alene, er der ikke så meget at komme efter.

Men det kommer også an på hvad dit behov er, kan du leve med kun at lade med måske 10A, og kun én enkelt fase, kan det være at den eksisterende installation rummer muligheden.

Du får ikke en 11kw lader på den eksisterende installation. Det er det sikre svar.

Hvordan ser gruppen ud i tavlen?

Elektronikteknikeren
Ja, men de kunne kobles fra om nødvendigt. Det lyder dog ikke til at være nok?

En fase hjemme er nok fint til vores behov lige nu.

Ved ikke hvad du mener med tavlen.
Med tavlen menes den tavle, hvor sikringerne sidder. Det er ligegyldigt, om du kobler noget af belastningen i dåsen fra. Du kan jo bare lade være med at have noget tændt, mens du lader. Du bevæger dig på kanten af det forsvarlige ved at bruge en enfaset/mormor lader. Gruppeafbryderen kan blive så varm, at du mindst skal have en ny. Få lavet en rigtig installation til laderen.

fase
Annonce
At du ikke vil grave grave nogle fliser for at få lagt et kabel der kan trække en ordentlig lader går ud over min forstand, tænk nupp at du sikkert skal bo der i mange år og så sætter din dovenskab en begrænsning for at få ladet jeres bil op. Løft fliserne træk et 5g6 mm2 kabel igennem et rør og få en elektriker til at tilslutte, eller betalt ham for at løfte de fliser og så få en løsning som du vil blive glade for istedet for at krybe under gærdet (for et spring kan man vist ikke kalde det. Vedvarende belastning med en mormor lader er kun 6 A, en mormor lader er en NØDLADER. Har heller ikke rigtigt forstået at man vil bruge 250-500.000 på en ny bil og vil man ikke bruge de 10.000 ekstra på at få lavet noget ordentlig lade mulighed derhjemme.
Jeg vil på ingen måde mormorlade. Så skulle det være en fase, men på den rigtige måde. Det er der måske ikke noget der hedder.

Kom behovet for mere en dag, kan det trækkes tre faser ud.

Mfrost, jeg tænker ikke du behøver er svar, med den negative tone. Du havde bare brug for at ventilere på en ellers dejlig lørdag.

Jeg må få en elektriker og ud kigge 😊

Tak for svarene!
Du kan sagtens sætte en rigtig hjemmelader op på kun én fase og eks. 10A, men du kan så kun lade med 2,2kw.

Med den løsning tanker du ca 100km på 10timer.

Er dit kabel 5leder, som ikke fremgår helt tydeligt, kan du sætte en 3faset lader op, og så få omkring 6,6kw lade effekt, såfremt kablet kan bære 10A.

Laderen bliver internt omstillet til ikke at kunne trække mere end installationen tillader.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 21-05-2022 17:08:11

Du kan sagtens sætte en rigtig hjemmelader op på kun én fase og eks. 10A, men du kan så kun lade med 2,2kw.

Med den løsning tanker du ca 100km på 10timer.

Er dit kabel 5leder, som ikke fremgår helt tydeligt, kan du sætte en 3faset lader op, og så få omkring 6,6kw lade effekt, såfremt kablet kan bære 10A.

Laderen bliver internt omstillet til ikke at kunne trække mere end installationen tillader.

 Super godt formuleret svar. Tak for det!

Om lidt står den på barsel. Så i lang tid vil bilen kører 10 km og dagen, så er en fase jo rigeligt.

6,6 kW svarer til 300 km på ti timer, det er jo en fuld opladning på en nat med nutidens elbiler.

11 kW er jo overkill 😊

Der er fem ledninger i de tre farver, én sort og en grå.


Hvis du kan tage et billede af gruppen i din eltavle også, kan vi give et bud på hvor meget ombygning det kræver.

I alle tilfælde skal du have installatøren til at vurdere hvor stor en strøm det eksisterende kabel kan bære.

Hvis det ikke er så langt, og kvaliteten af kabel og føringsvej er ok, og der ikke er samlinger mv. undervejs, så kan jeg ikke se problemer i nævnte løsning.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis