Strøm til elbil

Hejsa,

Jeg har vedlagt et billede af en strømdåse i vores skur. Jeg åbnede den tilfældigt, men håber jeg kigger på strøm nok til en lader? 

Jeg har nul flere informationer 😅

Det vil være helt genialt, da ny strøm ellers kræver opgravning af fliser i metervis.
Hejsa, Jeg har vedlagt et billede af en strømdåse... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det gør jeg i morgen.

Der er nok 20-25 meter i rør (så vidt jeg husker).
En lader med en fase kaldes en mormorlader, som jeg vil fraråde. Så hvis du ikke vil bruge det, bliver du nødt til at få etableret en rigtig lader. En mormorlader er en lader med en stikprop og ladeelektroniken sidder på ladekablet.

fase
S. Fabrin skrev den 21-05-2022 23:33:42

En lader med en fase kaldes en mormorlader, som jeg vil fraråde. Så hvis du ikke vil bruge det, bliver du nødt til at få etableret en rigtig lader. En mormorlader er en lader med en stikprop og ladeelektroniken sidder på ladekablet.

 Du kan sagtens få en fast type 2 ladeboks på én fase. Dvs ikke en mormor lader. Det er kun ladehastigheden der er mormor.

I øvrigt bruger både mormor lader, og faste hjemmeladere op til 22kw, bilens on board lader. 

Dvs. I begge tilfælde sidder lade kredsløbet inde i bilen.

De eneste der sidder i boksen på væggen/på kablet, er elektronik til brug for kommunikation, som skal fortælle bilens indbyggede kredsløb om den tilgængelige ladeeffekt, om kablet er sluttet til, samt evt. beskyttelsesrelæ.

En mormorlader kan ofte indstilles til mellem 6 og 16A.

Har man et dedikeret CEE udtag, med egen gruppe og fejlstrømsafbryder, kan du derfor mormorlade med 16A lige så tosset du vil, jeg kan ikke se noget sikkerhedsmæssigt i vejen for det, så længe at den faste installation er af tilstrækkelig dimension, til at kunne klare den vedvarende belastning.

Man kan også få 3fasede mormorladere, men de kræver så et rødt CEE, men du kan så lade med 11kw. Der er så ikke noget mormor over hastigheden længere.

Elektronikteknikeren
Hvad betyder det for min installation? 

Kan jeg bruge tre faser (10A) og lade med 7kW (3*2,3) hvis blot min travle opgraderes lidt? Dvs korrekt ladning.
Annonce
Jeg burde selvfølgelig i min definition af det ,jeg opfatter som en mormorlader, have fortalt, at det er en oplader forsynet med schukostik, en ladeboks på kablet og et stik passende til bilens ladestik. Det betyder, at man bare sætter stikket i nærmeste stikkontakt og lader derfra. Grunden til at jeg fraråder brugen af denne sammensætning er, at stikkontakten ikke er beregnet til en vedvarende belastning og at gruppeafbryderen også kan tage skade ved at plastikken kan smelte, og der kan opstå brand i gruppetavlen. 
Min opfattelse bygger på praktisk erfaring. En lørdag aften blev jeg ringet op af en, som fortalte mig, at det lugtede grimt i gruppetavlen. Kan du ikke komme og kikke på det. 
Der var til sluttet en enfaset-/mormorlader (af den type man har liggende i bagagerummet) til en stikkontakt, som i øvrigt bar tydelige tegn på overbelastning med brunfarvning af plasten til følge. Det var ikke det værste. Det værste var gruppeafbryderens tegn på kraftig langvarig overbelastning. Det gav sig udslag i brunfarvet plast og overbelastede kontakter i gruppeafbryderen. Dette er tegn på en begyndende brand i gruppetavlen og videre i huset.
Derfor har jeg advaret mod den lader, som bare sluttes til en stikkontakt. At der findes andre enfasede ladere, som er fast installerede, vil jeg ikke afvise.

fase
Laioz skrev den 22-05-2022 09:28:13

Hvad betyder det for min installation? 

Kan jeg bruge tre faser (10A) og lade med 7kW (3*2,3) hvis blot min travle opgraderes lidt? Dvs korrekt ladning.

Din installation bør laves så den kan tåle en konstant strøm i mere end 3 timer, så jeg vil råde dig til at få oprettet en 20A gruppe og sætte begrænsningen i laderen til til 10A eller evt. 16A . Det medfører selvfølgelig et nyt kabel fra gruppetavlen. Du skal muligvis også afhængig af ladertypen have et HPFI relæ til din lader. Der fås kombirelæer Så sparer du lidt plads i gruppetavlen.


fase
Tak for svar. Jeg må have en prof ud og kigge 🤜🤛
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis