Høvling af savskårne lister

Jeg har købt 200 savskårne lister til brug for udvendig listebeklædning. De er noget mere ru, end jeg havde forventet, og har brug for at få dem høvlet/rettet.

Kan en fornuftig tykkelseshøvl være den rigtige løsning til det, når jeg nu ikke lige er nabo til en maskinsnedker? Mærke/model?



ikje
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En billig jemogfix høvl skulle nok kunne klare den opgave, hvis ikke du vil bruge så meget på en tykkelseshøvl. Det er en større udgift hvis du vil have en der også er god.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Med en håndholdt høvl bliver det en svær omgang at komme igennem 200 lister der skal igennem på mindst 3 sider, også svært at ikke komme til at lave mærker ved enderne. Jeg ville leje en høvl af en art med automatisk fremføring. Evt en mobilhøvl ved en lokal mester hvis du kan finde en der vil leje den ud.

/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Enhver tømrerfirma har en tykkelses høvl. De kan lave det på 1 - 2 timer, på deres værksted.  Så det kan næppe betale sig med leje eller andet. Du skal naturligvis forvente at de bliver lidt tyndere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og hvis du vil købe en, fordi du alligevel går og hobby-snedkererer, så kan en Dewalt DW733 klart anbefales.
Køber du en brugt, skal du være OBS på om fremførings rullerne er i en god stand.
Brugt kan du finde dem til 3-3.5k, men skal så nok regne med et nyt sæt klinger (750-900kr ekstra).

 

Hvis du kører dem over med en excentersliber med det groveste papir så vil de stadig fremstå som ru brædder, men er ikke så lodne som de er nu, 200 stk. tager naturligvis nogen tid men det er overkommeligt.
Annonce
De billige maskiner fra eksempelvis jem&fusk eller Onkel Harald er noget dallerværk. Du kommer langt længere med en elhøvl.

Med sådan en bandit kan du bygge Noas Ark, og 200 lister er en smal sag. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 21-05-2022 21:29:28

De billige maskiner fra eksempelvis jem&fusk eller Onkel Harald er noget dallerværk. Du kommer langt længere med en elhøvl.

Med sådan en bandit kan du bygge Noas Ark, og 200 lister er en smal sag.

 Jeg har en lignede akku model i Makita, og ja forbavsende effektiv, og genial til at affase kanter med, det går lynhurtigt.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis