Er 1 sikringsgruppe i hus fra 1961 / 1995 ok?

Hej, Jeg har købt et hus fra 1961 (med 1. Sal bygget på i 1995). I elrapporten var der en anmærkning om at sikringsgrupperne manglede benævnelser. Ved overtagelsen havde de to sikringsgrupper fået navnene "lys 1" og "lys 2". Udover disse var der også kraft til ovn, vaskemaskine og tørretumbler. Efter overtagelsen viste det sig dog at "lys 2" ikke var koblet til noget som helst. Dvs at stort set alt strøm pånær vores ovn kørte på 1 sikring (fyr, opvaskemaskine, havelys, strøm i skur/værksted - det hele). Jeg fik en elektriker til at komme og kigge på det - han mente over telefonen at det nok skulle være muligt at dele det lidt mere op så vi kunne få nogle flere grupper. Desværre kunne han kun skille fyret fra, så det nu har fået sin egen sikring - alt andet kører på 1 sløjfe rundt i huset. Vi har dog fået en ny og flot, stor tavle med masser at udviddelsesmuligheder. Jeg kan læse mig frem til at der nu er krav om en sikringsgruppe pr 50 m2 bolig (nogle steder læser jeg pr 40 m2) - vores hus er på 178 m2, så jeg tænker at 1 sikring er i underkanten. Efter vi har fået autosikringer slår den er hver gang vi laver kaffe og koger vand på samme tid... Den gamle sikring holdt til lidt mere. Huset fik 1. Sal bygget på i 1995 - det undrer mig at der ikke den gang blev ført strøm fra "lys 2" - mon ikke det er en fejl? Da jeg gætter på at det vil være temmeligt omfattende at trække ny strøm til flere grupper overvejer jeg om jeg kan inddrage min ejerskifteforsikring i sagen. Hvad mener I om den sag? Er der nogen der ved om det er ok at et hus der blev ombygget i 1995 stadig kun kørte alt på 1 sikring? Jeg går ud fra at det er de regler der galt i sin tid der er tæller... Men det er stort set umuligt for mig at finde årstal på hvornår de forskellige regler trådte i kraft. Jeg synes måske også at elrapporten burde have nævnt dette problem - elller hvad? Tak for jeres tid. Mvh Peter Schmidt - en lidt træt førstegangs-husejer. 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var ikke ualmindeligt med en lysgruppe i huse fra 1961. Dengang fandtes hverken kaffemaskine eller elkedel. 
Du kunne sikkert få opvaskemaskinen koblet på komfurgruppen. 
Elsynet omfatter ikke hvad der er tilsluttet til hvilke grupper, så det bliver nok svært at få forsikringen til at betale. Ved hussalg afgiver sælger oplysninger om der er foretaget gør det selv arbejde, samt om der fortaget aut. (gør det selv)arbejde. Om det er vanskeligt/dyrt at få koblet førstesalen på lys 2, kommer an på installationens opbygning.
Du skriver at sikringen kobler ud, når I bruger kaffemaskine og elkedel samtidig. Det skyldes overbelastning. Overvej at få stikkontakter i køkkenet fordelt på flere faser.

fase
Det er ofte ret let at få det frodelt over flere grupper. Der skal trækkes et eller 2 kabler fra tavlen og f,eks op i skunk.
Det er ikke noget ejerskifte forsikring kan bruges til. Når nu elektriker har lavet ny tavle så var det da nærliggende at vejlede dig om at få trukket de par kabler. 
Automatesikringer er de dårligste til at kunne holde til kortvarig overbelastning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det afgørende er: hvad kommer der ind ude fra vejen?
Grupper og kabler inde i huset er nemt nok.

Hvis stikledningen er den originale fra 1961, er det meget sikkert et stykke 4X6 mm2 sikret med 25A.

fase
Bent Andersen: Det har da vist ikke meget at sige i denne sammenhæng. 
Trådstarter: Kravet om 1 gruppe pr. 50 kvm har eksisteret i al den tid jeg har arbejdet med el ( fra 1967 ) Så det har helt sikkert været et krav i 1995 hvor det så ikke er blevet opfyldt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for jeres svar.
@ Ev Eksmand/Erik : tak for info om alder for kravet om 50m2.

Vores stikledning er sikret med 25A - tykkelsen på ledningen kender jeg ikke.

Det lyder på jer til at være nemt nok at trække nye kabler for at lave flere sikringsgrupper. Er det bare min forestilling om håndværkerpriser der er forkert? Jeg ville jo tro prisen hurtigt kunne overstige selvrisikoen på 5.000, hvis en elektriker skal trække ledninger rundt i en skunk eller fræse dem ind i væggen i køkkenet og føre dem tilbage til eltavlen i hjørnet af huset. Måske jeg bare bør få en elektriker ud og give tilbud på opgaven. 

Antallet af stikkontakter på 1. Salen er også lidt i underkanten. Så vidt jeg kan se har kravet om 1 stikkontakt pr 4 m2 påbegyndt gulvareal været gældende siden 1984. Alligevel har vi kun 3 stikkontakter på et 22 m2 værelse. Men det er nok heller ikke noget det giver mening at brokke sig over.

Mvh Peter 
Lyder som en modernisering af elinstallationen. Du kan udvide en installation med 2 stikkontakter eller opgradere en eksisterende tavle med samme placering uden udvidelse af tavlen, men meget mere får du næppe lov til uden at opfylde gældende regler for hele installationen.
Og nej, du får ikke meget elektriker for 5.000, lidt over en dagstakst. Hvis man kunne få ejerskifteforsikringen ind over ville det da være dejligt, din installation virker noget underdimensioneret.
Vores stikledning er sikret med 25A - tykkelsen på ledningen kender jeg ikke. 
Hvis det er den originale stikledning er det en 4X6 mm2.


fase
Selv om Bent Andersen mener det er afgørende så er  stiklednings dimension uden betydning I forhold til grupper m.m..
Der skal sikkert ikke fræses i vægge, det kan ofte deles op i lampesteder. Eller overetage komme på egen gruppe. 
Kan man få et 5 leder kabel i et lampested i køkken, så kan det sikkert deles op på en 3 Faset gruppe. Det vil hjælpe på problemet med kaffemaskine og kogekande. Det skal dog stadig betragtes som 1 gruppe. 
Hvis du også ønsker stikkontakt antal opgraderet så render det naturligvis op i mere end 1 dags arbejde. 
Vores tvivl om ejerskifte forsikring er jo ikke et endeligt svar. Det kan du kun få ved at anmelde det til dem, og få svar direkte. Jeg har da hørt herinde om sager som jeg havde afskrevet men som de alligevel tog op. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis der ført et kabel fra overetagen og sluttet til den ene gruppe, er det bare at flytte kablet over i en  anden gruppe. Det bør undersøges.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis