Lave "kraftstik" om til to alm 230V stik

Hej,
Jeg har været uheldig med en fejlleverance fra Power på en emhætte med integreret emhætte. Den model som jeg bestilte skulle blot tilsluttes med et alm V230 stik, men den modtagne (SILVERLINE EM3413-80) kræver to stik til selve kogepladen samt en fordelingsboks med strøm til motor.

Aktuelt har jeg tilsluttet hvad jeg kalder for et kraftstik som ser ud som vist forneden. Jeg tænkte, at denne snildt kunne laves om en enkelt V230 stikprop, men er usikker på om min elektriker kan lave den om til to alm. stikpropper som påkrævet. I tilfælde af, at den kan laves om, da er det blot en elektriker som må være udførende på dette, ikke sandt?

(PS overskriften burde naturligvis have lydt .. om til to alm. 230V stikpropper) 

Det kunne være mægtigt med et hurtigt svar, da jeg er i tvivl om jeg skal bestille tid hos en elektriker mandag eller om det vil være omsonst?

Vi har A10 sikringer, hvor vi muligvis ville stå bedre hvis det var 16A sikringer (synes jeg at have læst mig til).

På forhånd mange tak for svar!   
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit billede viser en 16A 3F0J stikkontakt. Din kogeplade kan sikkert nøjes med 2 faser, nul og jord. Du har så en fase til ovn og den ønskede emhætte. Hvis lederne i kablet er 2,5 mm2 kan du få 16A som gruppesikring. Er ledningen kun 1,5 mm2, skal der en beregning til for at skifte sikringen til 16A. Den laver elektrikeren


fase
Mange tak for svaret, S. Fabrin.   

Jeg fik skrevet lidt vrøvl, da det "blot" er en kogeplade med integreret emhætte som jeg skal have installeret. Denne kræver dog to 230V propper.

Dit gode svar synes stille og roligt at give mening for en 16A novice som jeg :-)
Jeg har målt jordledningen og denne synes at være 2,5 mm2 () og minsandten om ikke netop komfur-sektion i vores anlæg har 16A (se fotos) Jeg har tidligere kun skiftet 10A sikringer, så var ikke lige obs på dette.

Med 16A gruppesikring, da tænker du, at det burde være en smal sag at lave to V230 stikpropper ud af dette?
Men vel stadig en sag for en elektriker at lave disse to stikpropper grundet øget risiko grundet A16 eller vil jeg selv kunne lave dette? Plejer selv at lave alt elarbejde med lamper osv.så længe at jeg ikke skal arbejde i kontakterne.
Skal der ikke bare 1 kabel med 2 faser, nul og jord op til kogepladen? hvis ja, ville jeg finde en passende stikprop til dit nuværende udtag.
Hvis der kræves 2 kabler, 1 til kogepladen og 1 til emhætten ville jeg købe en sikkerhedsafbryder eller samle det i en dåse - og derved erstatte dit nuværende udtag.
Manualen siger forsyningen skal kunne isoleres, hvorvidt at slukke på gruppen opfylder det krav ved jeg ikke - så dåse er muligvis ikke hensigtsmæssigt.
Dit billede af gruppen viser at sikringen må være højst 16A, så der er ingen problemer i det. Kunne du ikke vise et billede af tilslutningen af kogeplade. At den skal tilsluttes en 230V stikkontakt er ikke lovligt i Danmark 

fase
Du kan ikke tilslutte en kogeplade med to stikpropper.
Du kan tilslutte den med to faser, men det er ikke det samme. Den skal tilsluttes i den viste afbryder , med et kabel på to faser, samt nul og jord.
Det skal laves som fast installation, dvs. ikke noget med stikpropper der kan hives ud.

Måske du bytter lidt rundt på termerne, og kalder propperne i tavlen for stikpropper?
En stikprop er det stik der sidder for enden af f.eks. en forlængerledning, eller en aparatledning.

Man har ikke stikpropper på kogeplader, kun på dem man kan tage med på camping.

Elektronikteknikeren
Annonce
Mange tak for hjælpen og indsigten. Jeg har sikkert givet jer lidt forkerte info.    Forhåbentligt kan disse tre billeder afklare evt. misinformation som jeg har givet.

De tre billeder viser:
1) Kabel fra kogeplade (som skal til strøm)
2) Stik fra fra styreboks af emhætte (som skal til strøm)
3) Info om el-tilslutning fra manual

Jeg tænker at det vil være ganske lige til at tilslutte kabel fra kogepladen til 16A 3F0J stikkontakten. Men i kogeøen har jeg kunne denne kontakt, hvorved at jeg med min novice-el-hjerne ikke ved hvorledes at jeg ligeledes kan tilslutte stikket fra styreboksen i samme strømtilførelse.

Enten skal jeg eller min lokale el-mand i aktion. Hvis blot én af disse muligheder kan realiseres, da er jeg mægtig tilfreds (om end gør-det-selv vil være nr. 1 prioritet).

Fint, 2 kabler, jamen så er valgmulighederne:
˚en ny sikkerhedsafbryder
˚brug dit eksisterende udtag og sæt en ekstra stikkontakt op som luses på dit eksisterende udtag
˚sæt en dåse op og saml alle kabler der
˚komfurudtag, også kendt som en mere moderne udgave af dit nuværende, men uden afbryder
Det er en smal sag for en elektriker. Fortæl på forhånd at du har den gamle type "kraftstikkontakt" så er der chance for at han har en flad stikprop med, så kan det fikses. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kablet fra kogepladen kan du montere i en stikprop som denne komfurstikprop.
Som tilslutning af emhætten får du lavet en stikkontakt som denne Schuko stikkontakt. Husk at købe et dybere underlag og en ramme, hvis du selv køber materialer.
Kablet fra kogepladen monteres med grå og blå i nulklemmen. Sort og brun monteres i hver sin fase. Gulgrøn forbindes til jord. Den sidste fase, nul og jord forbindes i tilgangsklemmerne til den nye stikkontakt, hvor emhætten tilsluttes.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis