Korrespondance

Hej

Hvis I kigger på vedhæftede billede, så har jeg lavet en oversigt over min stue med afbrydere og lampe-udtag. Huset er fra 70'erne og havde tidligere kontakter med kip, så de selv vippede tilbage. De er udskiftet til nye normale afbrydere, da det er meningen at jeg skal blænde dem, da jeg kører alt via Home Assistant og styrer det via mobil/ipads.

1) Hvordan sløjfer jeg korrespondancen?
2) Da jeg bruger smart pærer, så vil jeg gerne have fast-fase i lampe-udtaget, men der er ikke en fast fase i lampeudtag i gamle huse og vil ikke til at begynde at trække ekstra kabel til udtaget. Hvordan gør jeg dette? 
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er næsten altid fast fase oppe i udtaget. Et billede af ledninger oppe i udtaget ville sikkert også hjælpe på forståelsen 
Når du har haft fjeder i afbrydere, så har der været noget andet styring. Måske med relæer i tavlen, IHC  eller lysdæmpere. 
Der er ikke vist nogen "gammeldags" korrespondance afbrydere på din skitse. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 20-05-2022 11:48:56

Der er næsten altid fast fase oppe i udtaget. Et billede af ledninger oppe i udtaget ville sikkert også hjælpe på forståelsen 
Når du har haft fjeder i afbrydere, så har der været noget andet styring. Måske med relæer i tavlen, IHC  eller lysdæmpere. 
Der er ikke vist nogen "gammeldags" korrespondance afbrydere på din skitse. 

 Tak for svar.

Det var gamle afbrydere med fjedere i. Jeg har tegnet ledningerne for lampeudtag 2 ind. Jeg har ikke haft skilt lampeudtag 1 endnu. Gør det senere i dag.

Der har helt sikkert ikke været IHC, lysdæmpere og tvivler på nogle relæer i tavlen. Det er en gammel tavle som også står for udskiftning.

Hvis jeg blot ville have lampeudtag 2 til at virke, skulle jeg så bare vælge brun + blå ledning i afbryder 5?
Med fjedre i afbrydere er der en anden form for styring. Man kan ikke få lys i lamper på anden måde. ( der kan stå en slave / aupair og holde på kontakten   )
Der kan være relæ oppe i udtaget, der kan sidde relæer i en boks på loftet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 20-05-2022 12:01:48

Med fjedre i afbrydere er der en anden form for styring. Man kan ikke få lys i lamper på anden måde. ( der kan stå en slave / aupair og holde på kontakten   )
Der kan være relæ oppe i udtaget, der kan sidde relæer i en boks på loftet. 

 Ah okay. Så der er relæer på loftet. Det har jeg ikke tjekket for. Det giver god mening.


Hvad med denne? 
Hvis jeg blot ville have lampeudtag 2 til at virke, skulle jeg så bare vælge brun + blå ledning i afbryder 5? 

Hvis der er relæer på loftet tager du lige et billede af det, så vil det være nemmere at råde dig, men umiddelbart kan du  flytte den faste fase i relæet over i klemmen med ledningen til lampeudtaget.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 20-05-2022 13:02:36

Hvis der er relæer på loftet tager du lige et billede af det, så vil det være nemmere at råde dig, men umiddelbart kan du  flytte den faste fase i relæet over i klemmen med ledningen til lampeudtaget.

 Tak for svar. Yes, jeg tjekker lige relæet når jeg er hjemme igen. Mon ikke at de trænger til udskiftning, siden at strømmen er gået i de lampeudtag, og der ikke er røget en sikring.

Hvis du har udskiftet fjederbelaste tryk med almindelige afbrydere, kan du god regne med at kiprelæerne er ødelagte, da de ikke er lavet til at stå med spænding på styrespolen hele tiden.
De skal ikke udskiftes, de skal fjernes helt med det du ønsker.
Først skal vi lige have styr på om der er relæer. Det nytter ikke med gætteri. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 20-05-2022 14:00:48

Først skal vi lige have styr på om der er relæer. Det nytter ikke med gætteri. 

 Det har du da ret i, men af og til bygger svarene på gætterier ud fra de givne oplysninger     .


fase
jenshøj skrev den 20-05-2022 13:34:11

Hvis du har udskiftet fjederbelaste tryk med almindelige afbrydere, kan du god regne med at kiprelæerne er ødelagte, da de ikke er lavet til at stå med spænding på styrespolen hele tiden.
De skal ikke udskiftes, de skal fjernes helt med det du ønsker.

 Jeg er næsten helt sikker på, at det her er grunden 😅 Der er en lille grå boks på loftet, som har summet lystigt tidligere. Jeg tjekker lige senere, men den indeholder helt sikkert nogle relæer.

Mit ønske er at få det hele fjernet, og så bare sat blænddæksler, hvor afbryderne sad, da hele huset bliver smart styret, og derfor kræver konstant fase og ellers tændes og slukkes via smart-kontakter.

Jeg må vist få en elektriker ud og få det gennemgået.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis