Korrespondance

Hej

Hvis I kigger på vedhæftede billede, så har jeg lavet en oversigt over min stue med afbrydere og lampe-udtag. Huset er fra 70'erne og havde tidligere kontakter med kip, så de selv vippede tilbage. De er udskiftet til nye normale afbrydere, da det er meningen at jeg skal blænde dem, da jeg kører alt via Home Assistant og styrer det via mobil/ipads.

1) Hvordan sløjfer jeg korrespondancen?
2) Da jeg bruger smart pærer, så vil jeg gerne have fast-fase i lampe-udtaget, men der er ikke en fast fase i lampeudtag i gamle huse og vil ikke til at begynde at trække ekstra kabel til udtaget. Hvordan gør jeg dette? 
Hej Hvis I kigger på vedhæftede billede, så har... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du at du ønsker at afbrydere skal kunne tænde og slukke for lampeudtag. Det kan kun lade sig gøre som hidtil med fjedre i afbrydere og ny kiprelæ. Ved at du har kørt med almindelige afbrydere uden fjeder er kiprelæ sikkert brændt af i spolen. De tåler kun strøm impulser. 
I dit første indlæg ønskede du fast strøm i udtag så du kunne køre med smart pærer. Det er ligesom den vej rådgivning retter sig imod.
Symbolet hvor blå og sort går ind er tydelig en spole. Altså Altså nulleder og styreledninger fra afbrydere  som skifter kiprelæ. De tages væk.
Brune og den hvide går tydelig ind i hvor der er symbol for slutte kontakt i kiprelæ. 
De 2 brune og den enlige hvide sættes i samme muffe og du får fast strøm til det udtag.
Det er umulig at sige hvilken udtag eller hvorfor det eventuelt er forsvundet i udtag 2. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-05-2022 22:32:51

Nu skriver du at du ønsker at afbrydere skal kunne tænde og slukke for lampeudtag. Det kan kun lade sig gøre som hidtil med fjedre i afbrydere og ny kiprelæ. Ved at du har kørt med almindelige afbrydere uden fjeder er kiprelæ sikkert brændt af i spolen. De tåler kun strøm impulser. 
I dit første indlæg ønskede du fast strøm i udtag så du kunne køre med smart pærer. Det er ligesom den vej rådgivning retter sig imod.
Symbolet hvor blå og sort går ind er tydelig en spole. Altså Altså nulleder og styreledninger fra afbrydere  som skifter kiprelæ. De tages væk.
Brune og den hvide går tydelig ind i hvor der er symbol for slutte kontakt i kiprelæ. 
De 2 brune og den enlige hvide sættes i samme muffe og du får fast strøm til det udtag.
Det er umulig at sige hvilken udtag eller hvorfor det eventuelt er forsvundet i udtag 2. 

 Tak for dit uddybende svar ev elmand.

Du har helt ret. I første omgang så ønskede jeg at få konstant strøm i udtaget, da jeg netop kører hele huset med smart-home - med 2 små børn i huset, så kan de hurtigt komme til at slukke for en afbryder, som jeg så ikke kan styre remote. Så tusinde tak for din forklaring. Det sætter jeg stor pris på. Så kan jeg sætte fast fase på udtaget nu, og så er der i det mindste lys i den lampe, når bedsteforældrene skal passe børnene i weekenden 👍

Men jeg kom bare til at tænke over, om man netop kunne lave det sådan, at man bare havde fjedre i kontakterne, så de altid ville fjedre tilbage til "tændt" tilstand og derfor ville børnene stadig ikke kunne slukke for det. Eller har jeg misforstået konceptet bagved fjeder i en afbryder? Så hvis jeg kunne fjerne alt det med kiprelæ og bare have dem til at fungere som normale kontakter, hvor jeg så bare smider fjedre i, så tænker jeg at det ville være den bedste løsning. Måske jeg bare overtænker tingene nu 🤔
Fjedre i kontakter hører sammen med enten lysdæmpere eller kiprelæer. Den gode gammeldags måde, hvor man tænder lyset når man ønsker lys. Og det virker også for børn, bedsteforældre og gæster.
Nu ønsker du det "smarte" hvor du skal have installeret App på både børnenes mobil og bedsteforældre. for ikke at tale om gæster som bare skal på lokum  " Jeg skal ud at tisse "  - - -" Vent lige lidt jeg skal lige have en app ind på din mobil"  - - - - - " Det er lige meget nu, det er for sent"    
Nej du kan ikke kombinere det. Men det smarte kan have nogle trådløse kontakter. 
Måske kan du fornemme at jeg ikke helt forstår det "smarte" i "smart" systemet.
Når huset skal sælges skal det bringes tilbage til standard system. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du blander tingene sammen. Dine afbrydere med fjeder virker på den måde, at når du trykker på dem, sender de en impuls til kiprelæet, som så skifter stilling til tændt eller slukket. Hvis du laver det sådan, at kiprelæet fjernes, og du har konstant strøm på lampestedet, behøver du ikke afbryderne, og du behøver så slet ikke gøre andet end tage ledningen fra afbryderne ud af kiprelæet og afslutte den i en muffe. Så kan børnene eller andre ikke ændre på om lyset er tændt eller ej med afbryderne. Altså tag de to ledninger fra kontakten i kiprelæet og forbind dem med en muffe. Tag ledningen fra afbryderne som går ind i kiprelæet og forsyn den med en muffe. Så styrer du kun med remoten.

fase
ev elmand skrev den 27-05-2022 23:32:06

Fjedre i kontakter hører sammen med enten lysdæmpere eller kiprelæer. Den gode gammeldags måde, hvor man tænder lyset når man ønsker lys. Og det virker også for børn, bedsteforældre og gæster.
Nu ønsker du det "smarte" hvor du skal have installeret App på både børnenes mobil og bedsteforældre. for ikke at tale om gæster som bare skal på lokum  " Jeg skal ud at tisse "  - - -" Vent lige lidt jeg skal lige have en app ind på din mobil"  - - - - - " Det er lige meget nu, det er for sent"    
Nej du kan ikke kombinere det. Men det smarte kan have nogle trådløse kontakter. 
Måske kan du fornemme at jeg ikke helt forstår det "smarte" i "smart" systemet.
Når huset skal sælges skal det bringes tilbage til standard system. 

 En normal afbryder er enten tændt eller slukket - så langt er jeg med. Så havde jeg den opfattelse, at når man satte en fjeder i, så ville den altid fjedre tilbage til det oprindelige. Så hvis afbryderen stod til tændt, og jeg satte en fjeder i, så kunne der så ikke slukkes for afbryderen? Jeg troede at det ville give cirka samme princip som fast fase. At man ikke kunne slukke for strømmen til udtaget.

Jeg kan sagtens se din pointe med smart-home, men jeg kommer også til at have kontakter siddende, men det bliver svagstrømkontakter, så jeg selv kan kode knapperne og sætte dem, hvor jeg føler det giver mening. Den placering som er valgt tilbage i 70'erne giver ikke mening for mig i dag, da vi indretter anderledes.

Men tak for dine svar 👍 Du har uden tvivl styr på dine ting, så værdsætter tiden.
Annonce
S. Fabrin skrev den 27-05-2022 23:38:59

Du blander tingene sammen. Dine afbrydere med fjeder virker på den måde, at når du trykker på dem, sender de en impuls til kiprelæet, som så skifter stilling til tændt eller slukket. Hvis du laver det sådan, at kiprelæet fjernes, og du har konstant strøm på lampestedet, behøver du ikke afbryderne, og du behøver så slet ikke gøre andet end tage ledningen fra afbryderne ud af kiprelæet og afslutte den i en muffe. Så kan børnene eller andre ikke ændre på om lyset er tændt eller ej med afbryderne. Altså tag de to ledninger fra kontakten i kiprelæet og forbind dem med en muffe. Tag ledningen fra afbryderne som går ind i kiprelæet og forsyn den med en muffe. Så styrer du kun med remoten.

 Ja, det gør jeg nok 😅

Jeg ønsker sådan set ikke at fjerne kontakterne, men bare at overflødiggøre dem, så de altid er tændte - og når huset så skal sælges en dag, så er det bare at gå rundt og fjerne "fjedre" i afbryderne, og så virker alt normalt igen. Men det lader ikke til at min plan kan virke 🤔

Tak for dit svar 🙌
Dine kontakter virker ikke når du samler ledninger på loftet som anvist. 
Du kan ikke komme videre uden at fjerne det defekte kiprelæ, og så virker kontakter ikke. Kiprelæ kan ikke tåle at stå med konstant strøm på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-05-2022 00:14:33

Dine kontakter virker ikke når du samler ledninger på loftet som anvist. 
Du kan ikke komme videre uden at fjerne det defekte kiprelæ, og så virker kontakter ikke. Kiprelæ kan ikke tåle at stå med konstant strøm på. 

 Yes, det er noteret - det giver også mening at kiprelæet selvfølgelig kun kan tåle kortvarige impulser og ikke længeværende spænding. Når jeg sætter fast fase på, så overflødiggøres afbryderne 👍 

Det lader til at afbryder 5 indeholder alle ledningerne og at de ligesom går ud derfra. Hvis jeg ønskede at sløjfe de andre afbrydere og kun have nr. 5 til at virke som en normal tænd/sluk afbryder. Er det så en nem proces?

Jeg får lige bestilt tid til elektrikeren i næste uge, men må indrømme, at det er super spændende at lære noget nyt, og specielt af folk som har styr på tingene.
Ja til alle spørgsmål i sidste indlæg  
Men du skal nok forvente at elektriker klør sig lidt i nakken når han ser det "tivoli" der er lavet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-05-2022 00:24:33

Ja til alle spørgsmål i sidste indlæg  
Men du skal nok forvente at elektriker klør sig lidt i nakken når han ser det "tivoli" der er lavet. 

 Det er jeg slet ikke i tvivl om, at han kommer til at gøre 😅

Vi er ved at renovere huset, og det er snart at få skiftet eltavlen ud til en ny, så der kan han passende også lige gennemgå den rotterede af ledninger på loftet. Lige nu gjaldt det bare om at få lys i lampen igen (efter at kiprelæet forståeligt nok havde opgivet, efter at have været tændt konstant), og så prøve at lære lidt mere omkring det hele. Hvis man ikke spørger, så får man jo ikke svar.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis