Korrespondance

Hej

Hvis I kigger på vedhæftede billede, så har jeg lavet en oversigt over min stue med afbrydere og lampe-udtag. Huset er fra 70'erne og havde tidligere kontakter med kip, så de selv vippede tilbage. De er udskiftet til nye normale afbrydere, da det er meningen at jeg skal blænde dem, da jeg kører alt via Home Assistant og styrer det via mobil/ipads.

1) Hvordan sløjfer jeg korrespondancen?
2) Da jeg bruger smart pærer, så vil jeg gerne have fast-fase i lampe-udtaget, men der er ikke en fast fase i lampeudtag i gamle huse og vil ikke til at begynde at trække ekstra kabel til udtaget. Hvordan gør jeg dette? 
Hej Hvis I kigger på vedhæftede billede, så har... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan opnå det du vil ved at flytte en ledning, som Fabrin beskriver ovenfor. Så er afbryderne koblet ud af funktion. Men lad afbryderne sidde. Den dag du skal sælge huset vil du være glad for at du kun skal flytte en ledning ved relæerne, og ikke skal lave omfattende ændringer for at få el i huset i salgbar stand.
Er det bare en ny af dem her?

https://www.greenline.dk/finder-kiprelae-for-daase-1p-10-a-230-v-6250?gclid=Cj0KCQjw-JyUBhCuARIsANUqQ_KZtE-Y1Vr3J44kiILa57Bw3ZG-BusDIw4LhkR03wEL3CqFzGe9i0waAs5MEALw_wcB
Du har ikke noget at bruge et kiprelæ til, når du ikke vil have fjedre i afbryderne. Så du kan koble det helt fra.
Det er lidt svært at se forbindelserne på billedet. Hvis du kan fortælle hvilke farver der går ind i hvilke terminaler på relæet, kan du få en vejledning.
Der er kun 1 rekl i den dåse, så det forklarer kun 1 lampested. Sikkert styret af de afbrydere du kalder korrespondance. Det ligner noget hjemme lavet, men det er vil også det du selv er i gang med. 
Det er nok en god ide med en elektriker på banen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
jenshøj skrev den 20-05-2022 22:25:09

Du har ikke noget at bruge et kiprelæ til, når du ikke vil have fjedre i afbryderne. Så du kan koble det helt fra.
Det er lidt svært at se forbindelserne på billedet. Hvis du kan fortælle hvilke farver der går ind i hvilke terminaler på relæet, kan du få en vejledning.

 Hjælper disse?

Hvis du har en sort ledning ved de afbrydere som du har skiftet, så tyder det på at sort er styrestrøm til kiprelæ.
Så pilles den sorte ledning væk, ligesom den lyseblå ledning.
Der ses ikke andre ledninger i kiprelæ fra billed vinkel så det løser ikke rigtig dit problem.
Hvis den brune og hvide går i relæ fra den anden side så kan du sættes sammen og du får fast strøm i det lampested som kiprelæ har styret.
Så jeg vil igen opfordre til at hyre elektriker eller i det mindste fortælle symboler på kiprelæ og hvilke ledninger der går i der.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-05-2022 14:16:02

Hvis du har en sort ledning ved de afbrydere som du har skiftet, så tyder det på at sort er styrestrøm til kiprelæ.
Så pilles den sorte ledning væk, ligesom den lyseblå ledning.
Der ses ikke andre ledninger i kiprelæ fra billed vinkel så det løser ikke rigtig dit problem.
Hvis den brune og hvide går i relæ fra den anden side så kan du sættes sammen og du får fast strøm i det lampested som kiprelæ har styret.
Så jeg vil igen opfordre til at hyre elektriker eller i det mindste fortælle symboler på kiprelæ og hvilke ledninger der går i der.  

 Tak for dit svar.

Jeg har lige vedhæftet billedet fra første opslag. 

- Der er en sort ledning i alle afbrydere (se vedhæftede billeder).

- Følgende ledninger går ind i relæet:
- 2x brune 
- 1x hvid
- 1x sort
- 1x blå

Det lader til at være meget svært at se symbolerne på relæet, da det er med gennemsigtig skal, men jeg har indsat billede, så du kan se symbolerne hvor de brune og den hvide ledning går ind i relæet.

Jeg vil gerne have at de blot fungerer som normale afbrydere, så man kan tænde og slukke for strømmen til lampeudtagene :) 
Her kan man nogenlunde se ikonerne for den blå og sorte ledning.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis