Wirelås

Er ved at reparere en markise, hvor der er sprunget en wire. Wiren er i den ene ende låst med sådan en presset lås, som vist på billedet.

Spørgsmålet er, om det kræver specialværktøj at presse wirelåsen, så det bliver stærkt nok til at kunne klare det vedvarende træk i wiren. Eller om jeg kan gøre det med håndværktøj eller måske i en skruestik?

Jeg kan se, at man kan få disse wirelåse i aluminium eller kobber. Er det ene eller andet bedst?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at svare på mit eget spørgsmål. Kobber eller aluminium har noget at gøre med at undgå korrosion alt efter hvilken type wire man har. På min markise er brugt kobber i den ene ende og aluminium i den anden, så det er nok ikke så vigtigt.

Crimpning i skruestik kan måske gøres på denne måde, men en rigtig tang er nok at foretrække.
Ja, det havde været den lette løsning, men der er desværre ikke meget plads i fordybningen i beslaget.

Jeg har mange gange klemt den type wirelås med en vandpumpetang. Man bruger den helt inde imod drejepunktet så er der god kraft i den. Mange tryk medens klumpen drejes lidt rundt. Så kan du godt få den til at holde. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan også lave et simpelt presseværktøj, bor et passende hul i en klods, og sav den midt over.
Jeg lavede denne her til nogle hjemmelavede terminaler til en svejser.


Vi prøver igen, i morgen --
Et stykke kobber rør og så nogle tæsk med en hammer eller op mellem skruestikkens kæber kan fint klare opgaven.
Alternativt kan du få fat på et acetylen svejsesæt noget lodde flux og så slag-lodde en ordentlig klump messing i enden, så flytter det sig ikke.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis