Bedste træsort til at stå ubehandlet som hegn/listebeklædning

Hej,

Vi skal have lavet et hegn/stakit så vi kan få afskærmet lidt over mod naboen. Vi påtænker at lave det med listebeklædning i rombeprofiler i stil med vedhæftede billede, og jeg har allerede monteret stolper ift. listernes fremtidige placering.

Spørgsmålet er så, hvilken type træ der er bedst egnet til at stå ubehandlet i en sådan konstruktion. Grunden til at det skal være ubehandlet, er at vi ikke magter et hegn der skal behandles jævnligt - det skal være så vedligeholdelsesfrit som muligt. Jeg havde egentlig tænkt det skulle være i lærketræ, men har læst mig til at det hurtigt kan få en sort belægning ala skimmel, hvis man ikke behandler det. Dernæst havde jeg tænkt cedertræ, men det er åbenbart ikke til at opstøve for tiden. Hvilke alternativer har jeg? Det er helt fint at det ikke bevarer sin oprindelige farve, og at det patinerer i en sølv/grålignende farve. Det skal bare ikke begynde at få sorte pletter / skimmelvækst mm. Det kommer ikke til at få jordkontakt, og da det står frit vil det jo få fint med ventilation.

Jeg skrev med en trælast, som skrev at douglas fint kunne stå ubehandlet i mange år. Kan det passe? Det vil i hvert fald være en billig løsning.

På forhånd tak :)
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du sprøjter/pensler lærketræ over med noget svampedræbende, bliver det ikke sort.
Det er bedst at bruge rustfri skruer/søm, da galvaniserede søm har det med at trække sorte striber ned af træet, når det er lærk.

Vi prøver igen, i morgen --
Gran kunne være et godt valg.

Uanset valg kan tyndtflydende træolie påføres med en billig havesprøjte fra jem&fusk. Det har jeg brugt i flere år. Husk bare at rense sprøjtedysen grundigt i cellulosefortynder.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Sibirisk lærk.
Men det er politsk ukorrekt pt.

Bortset fra det: vandrette lameller er det værste du kan gøre. Træet er ikke indrettet til det, og vandet løber ikke rigtigt af.


je_ns skrev den 19-05-2022 14:27:21

Hvis du sprøjter/pensler lærketræ over med noget svampedræbende, bliver det ikke sort.
Det er bedst at bruge rustfri skruer/søm, da galvaniserede søm har det med at trække sorte striber ned af træet, når det er lærk.

Ift. lærk, havde jeg egentlig også lidt bortset fra det igen, da jeg læste at det har en tendens til at vride sig meget. Er det ikke en reel bekymring?

Rantzau skrev den 19-05-2022 14:46:07

Gran kunne være et godt valg.

Uanset valg kan tyndtflydende træolie påføres med en billig havesprøjte fra jem&fusk. Det har jeg brugt i flere år. Husk bare at rense sprøjtedysen grundigt i cellulosefortynder.

 Hvordan fungerer det med sådan en sprøjte, ryger det ikke udover det hele - fliser, hus og alt omkringliggende med trælse oliepletter?

Annonce
Bent Andersen skrev den 19-05-2022 23:53:24

Sibirisk lærk.
Men det er politsk ukorrekt pt.

Bortset fra det: vandrette lameller er det værste du kan gøre. Træet er ikke indrettet til det, og vandet løber ikke rigtigt af.


Sibirisk lærk bliver vel også sort, medmindre man behandler det?

Sådan som det er bygget op, er der ikke mulighed for andet end vandret beklædning. Det bliver heller ikke almindelige lameller, men i rombeprofil så de enkelte lister har en lille hældning, hvorved vandet løber af.

Du kan stille dyse og tryk så det ikke sviner, men det anbefales du pumper op til et højt tryk så store dråber undgås.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Michael_J skrev den 20-05-2022 09:09:06

Sibirisk lærk bliver vel også sort, medmindre man behandler det?

Nej, sibirisk lærk bliver lysegråt/sølvfarvet over tid hvis det er ubehandlet.


Grunden til ubehandlet lærk kan blive sort, er nogle svampe spore der er i træet, så giver man det noget svampedræbende, kan man undgå det.
Jeg brugte noget med samme virkestoffer som i Rodalon, bare mere koncentreret, så skulle der bare mere vand i. Her er en havesprøjte ganske fin, til at sprøje blandingen på med.

Vi prøver igen, i morgen --
Europæisk og sibirisk lærk reagere ens m.h.t. misfarvning/patinering hvis de bliver udsat for samme påvirkninger.

Det er en misforståelse at tro sibirisk lærk forbliver lyst eller sølvgråt uden særlige tiltag.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også