Problemer med lys

Hej med Jer,

Har lige haft besøg af elektrikeren i hele huset.
Men desværre har jeg lige opsat en lampe. Men... lampen lyser konstant. Og når jeg bruger tænd og sluk knappen virker på stikkontakten nedenunder.

Jeg har vedhæftet et par billeder.

Kan jeg selv fikse dette?

Er bare lidt træt af at ringe til elektrikeren igen. Da vi sidst han var forbi, fandt ham sovende på loftet, hvorfor kemien mellem firmaet og os måske ikke er det bedste ;).
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afbryderen ser fin ud.
Vis os lampeudtaget, tænker du har monteret til fast fase istedet for tændingen.
Hvis du har en M1 og en M2 i udtaget så prøv den anden. 
Hvis afbryderen tænder stikkontakt, så er der byttet nogen om oppe i udtaget. Har du informeret firmaet om den sovende elektriker, så bør de være mere tilbøjelige til at komme og rette en eventuel fejl. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej,

Her er billederne af udtaget.

Firmaet blev orienteret om dem meget trætte elektriker :).
Der er lavet noget sammenblanding af brun og grå. Det kan sagtens have indflydelse så du får den virkning ved afbryder. 
Bed dem lave det om uden beregning.
Alternativ flytte den grå til klemme M1 og de brune sammen i L  og se om det ikke så virker korrekt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har du prøvet at montere lampen i M1 og N klemmerne?
Hvis elektrikeren, som ev elmand skriver, ikke har været farveforvirret bør det virke.
Hvis du har mere end 1 lampeudtag i rummet ser det rigtigt nok ud med en brun og en grå sammen.
Hvis stikkontakten kun tænder når afbryder til lyset er til, er der blevet byttet om.

Er lampeudtaget monteret i niveau med loftet, eller falder det ind i hullet? Jeg synes det ser enormt dybt ud det hul i forhold til længden af skruerne😅
Usikker på om der i forhold til brandsikkerhed skulle være en afstandsring på: https://www.greenline.dk/lk-afstandsringe-til-pl-loftdaaser-afstandsring-for-pl-daase-6-26-mm-920
Jeg ville forvente at få det som en fejl i elrapport i sin nuværende tilstand.
Kan være de øvrige LDS’ere har en kvalificeret holdning!

Annonce
Eftersom stikkontakt fejlagtigt slukkes med afbryder, så kommer fasen ned til afbryderen i den grå ledning. Dermed må der være fase på M1 i lampeudtaget. Så den brune i M1 er fase.
Det er galt. Løsningen er at flytte den brune ledning fra M1 over så den sidder sammen med den anden brune i L, som EV også er inde på.




Så lykkes det. Den brune ledning blev flyttet, og alt er godt.
PS. Vi har lavet aftale med nye el firma, som kommer og laver de øvrige fejl der er blevet lavet.

Ok. det var godt at du løste problemet. 
. Aftale med ny el-firma til fejl retning vil jeg mene bliver dyrere

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 19-05-2022 15:25:41

Ok. det var godt at du løste problemet. 
. Aftale med ny el-firma til fejl retning vil jeg mene bliver dyrere

Selvfølgeligt bliver det dyrere. Fejlene skal rettes af det første firma uden beregning, desuden skal du selcfølgelig have en dekort i regning baseret på elektrikeres sovetid.


fase
Vær obs på at dit lampeudtag ikke er helt lovligt, der mangler lige en forlængelse af dåsen, hvor det sænkede loft er sat uden på det gamle.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis