Jeg har lige købt en "ny" brugt Octavia, der faktisk kører ganske godt.
Jeg har haft den i godt 2½ måned nu. Den bruger noget olie, men ikke så meget at der kommer blå røg ud eller den på nogen måder lugter "fælt". Der er heller ikke noget oliespild at se, hverken i motorrum eller der den sædvanligvis holder. Den bruger ikke vand/kølervædske. En bekendt gav den en gang service inden jeg fik den hjem, men han fik ikke skiftet tændrør, da han ikke havde de rigtige hjemme.
Han fortalte også at han kunne se at noget "Udstødningstilbageførings-system" var afmonteret (det kan jeg også nemt se nu, hvor han har vist mig det), men at det ikke betød noget særligt - det gav i øvrigt ofte en "forkert" fejlmeldning. En ting jeg godt kendte fra min tidligere Citroen C5 - der lyste motorlampen altid gult - undtagen når den skulle til syn, der blev noget nulstillet af værkstedet - det holdt så normalt 1 måneds-tid eller så, men så var bilen jo synet.
Eneste problem jeg har med den er, at når motoren er blevet varm og man kører relativt langsomt i 2det/3die gear - f.eks. efter at have drejet om et hjørne - kan det godt give ligesom en serie små - men mærkbare - ryk i bilen indtil den er lidt oppe i fart igen. Der er intet at mærke før motoren bliver varm.
Hvad kan årsagen mon være?