Skoda Octavia 1.6 combi, benzin, 2006

Jeg har lige købt en "ny" brugt Octavia, der faktisk kører ganske godt.

Jeg har haft den i godt 2½ måned nu. Den bruger noget olie, men ikke så meget at der kommer blå røg ud eller den på nogen måder lugter "fælt". Der er heller ikke noget oliespild at se, hverken i motorrum eller der den sædvanligvis holder. Den bruger ikke vand/kølervædske. En bekendt gav den en gang service inden jeg fik den hjem, men han fik ikke skiftet tændrør, da han ikke havde de rigtige hjemme.
Han fortalte også at han kunne se at noget "Udstødningstilbageførings-system" var afmonteret (det kan jeg også nemt se nu, hvor han har vist mig det), men at det ikke betød noget særligt - det gav i øvrigt ofte en "forkert" fejlmeldning. En ting jeg godt kendte fra min tidligere Citroen C5 - der lyste motorlampen altid gult - undtagen når den skulle til syn, der blev noget nulstillet af værkstedet - det holdt så normalt 1 måneds-tid eller så, men så var bilen jo synet.

Eneste problem jeg har med den er, at når motoren er blevet varm og man kører relativt langsomt i 2det/3die gear - f.eks. efter at have drejet om et hjørne - kan det godt give ligesom en serie små - men mærkbare - ryk i bilen indtil den er lidt oppe i fart igen. Der er intet at mærke før motoren bliver varm.

Hvad kan årsagen mon være?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tilliykke med din sviner. 
At AGR-ventilen er fjernet er der sikkert en grund til, din motor har andre problemer som dermed er blevet camoufleret.
Jeg håber ikke den var dyr.
.

-->Bent Andersen
Takker for et yderst informativt svar og din dybe medfølelse.

Ellers: At motorlampen lyser gult konstant på fx. ældre Citroen- eller Skodamodeller - uden at det i øvrigt betyder meget, sålænge som bilen ellers tér sig nogenlunde normalt - det er så almindeligt, at jeg vil kalde det  "en permanent børnesygdom" for disse (og flere andre) modeller fra det år-ti........  jeg har i tidens løb søgt en del om dette på VAGcars, Bilgalleriet og på Google i al almindelighed..  

Hvor meget olie bruger den ?

Vi prøver igen, i morgen --
Det har jeg ikke 100% styr på endnu, men jeg har lige lavet mit eget lille regneark med datoer, påfyldning, km-tal, og ca. kørseltype i perioderne.

Hvormeget må bilen helst ikke komme over pr. 1.000 km?

.
Når bilen er fra 2006 deler den sikkert motor med andre i VW koncernen. Jeg gætter på en 4 cylindret med 8 ventiler. Du kan da nemt finde ud af, hvor meget olie den bruger  per 1000 km. Træk oliepinden op ved 500 km. og se om olien er sunket under minimum. Hvis ikke så tjek det igen ved 1000 km.

fase
Annonce
Jeg synes at 1 liter olie på 1000 km må være max..
Det kan somme tider hjælpe at skifte til en anden type olie, og ikke købe det aller billigste.

(Havde på et tidspunkt en gammel Corolla, motoren var ved at være slidt op, den brugte knap 1 liter olie på 1000km, skulle så skifte olie synes så at den fra Aldi med de samme spec. ville være et godt valg, men her brugte den 1 liter på 300 km, efter at have skiftet olien til den Shell jeg plejede at bruge, var olieforbruget tilbage som det var før)

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns VW betragter ikke et olieforbrug på den nævnte årgang på 1L /1000km. som foruroligende.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis