Hvilken radiator til garagen

Jeg har en 19 kvm garage i gavlen af huset i kælderplan, hvor porten er udskiftet med termorude og dør for en del år siden.

der sidder et vindue i den anden ende.

bagvæg støder ud mod jord og ene sidevæg ind mod opvarmet kælder.

I forbindelse med udhravning af kælder med isolering og varme i gulv, fik jeg ført 2 rør gennem væg ud i garage, med henblik på at få en radiator op. De er ført ind i den ende hvor dør er.

Den skal blot holde rummet frostfrit og holde fugten nede.
Er der noget jeg skal være opmærksom på med hensyn til den radiator jeg sætter op incl. hvor stor bør den være og udformning.?

Katmus
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal kun bruges en ganske lille radiator hvis det kun er til frostfri. Men det kommer jo lidt an på varmekilden. Er det varmepumpe kræves der lidt større radiator. 
Men en enkelt lags på 600 x 1000 mm vil sagtens kunne klare det. Vælger du dobbelt lags så kan det være mindre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis det er muligt, kunne du lade returvandet løbe igennem radiatoren, inden du lukker det tilbage til fjernvarmen, så får du lidt ekstra afkøling på vandet tilbage til fjernvarmeværket..
Åhhh... ved for lidt om fjernvarme.
Men formoder fjernvarme kommer ind i en varmeveksler og den vej varmer mit radiatorvand op som kører i lukket system.

Katmus
Der er netop 2 typer. Enten direkte fjernvarme eller som du nævner igennem varmeveksler og derved indirekte.
Du skal dog være opmærksom på at den faste afgift ofte er opgjort efter kvadrat meter. Altså hvor mange kvadrat meter rum du har monteret radiatorer i. Så det kan være urimelig dyr at have radiator i garage eller lignende .  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
De ved ikke den er der og jeg fortæller det ikke :-)

men hvilken fast afgift?

har kun set en fast pris og en variabel pris, men det er pr. MwH.

https://www.vestfor.dk/fjernvarme/priser-og-gebyrer/

Katmus
Du må ikke selv lave fjernvarme-installationer. Hvis du skifter, vil jeg forvente at de går dit anlæg igennem og kontrollere hvor du har fjernvarme (i hvert fald hvis det er direkte fjernvarme). Men fjernvarme afregnes forskelligt, så det er ikke sikkert at du skal betale målerafgift afhængig af opvarmet areal.

Hvis du skal have fjernvarme, skal du passe på at radiatoren ikke er for lille, så du får for lav afkøling. Jeg ville dimensionere den, så den kunne holde hele rummet varmt, så det ikke var et problem, hvis det pludseligt blev aktuelt.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis