Lav det selv solcelleanlæg

Er det realistisk eller helt tosset at overveje at bygge et solcelleanlæg fra bunden i stedet for at købe en færdig pakke? 

I teorien skulle en pakkeløsning vel være billig, da udbyderen jo giver rabat på enkeltdele for at opnå en attraktiv pakkepris. Men for den uindviede (undertegnede inkluderet) kan det jo sagtens være at de tjener helt godt på pakken alligevel. Med god research kunne man måske finde en god inverter, gode kabler, en god batteripakke, og gode paneler til gode priser og selv bygge en ramme til panelerne.

Er det helt tosset? Og hvis ikke; nogen bud på hvilke fabrikater man skal kigge på for de enkelte dele? Evt. import? Import skræmmer mig ikke om end jeg med tiden er blevet noget skeptisk ift Kina, men nogen gange kan man godt få på fornemmelsen at Kina er svær at komme udenom på dette område.

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For nyligt stillede jeg cirka det samme spørgsmål på solcelledebat.dk. Desværre ser forummet ud til at være så godt som dødt og virker desværre ikke til at være noget man kan trække på på den samme måde, som man fx kan her på lav-det-selv. Det ene svar jeg fik var fra en anden bruger, som i hvert fald selv var sluppet afsted med at installere solceller på sit tag ved egen hjælp uden at falde ned. Man kan nok kværne sig igennem de sidste ti års indlæg og få et indtryk af, hvad andres tanker er, men alt det tekniske tror jeg må være til den ældre side.

Mht. hvilke mærker og modeller der passer sammen, kan man måske alliere sig med en installatør, der kan sammensætte en pakke? Jeg har fået et tilbud fra et firma, som jeg ikke har taget imod, men jeg tænker da, at hvis jeg ender med at ville prøve at ordne noget selv, så må de samme dele vel være lige så gode, hvis jeg selv køber dem. I sidste ende skal man jo også have en el-installatør til at koble det på. Man kan måske køre sammensætningen af dele forbi ham og høre, om han har indvendinger. Det firma jeg havde fat i var i øvrigt fan af - som jeg husker det - invertere fra Tyskland og solceller fra Sydkorea. Hyundai skulle åbenbart ud over biler også lave en del solceller. Det var noget med at vælge veletablerede producenter, der også eksisterer, når forbrugeren engang har brug for garantien. Så Kina er nok stadig ikke helt umulig at komme udenom - selvom enkelte komponenter da sikkert er derfra, lige meget hvilken producent der har sit navn på dimsen.

Nå, men det er desværre ikke de største guldkorn jeg har at byde ind med. Jeg krydser fingre for, at andre ved mere. Jeg vil også gerne selv være klogere.
Overvejer selv det samme og tænker ikke der er det store i det, hvis du får matchet leveret peak / nominel effekt/spænding/ampere fra paneler med datablad på inverter så kan de arbejde sammen. (Blot logisk bud, er ikke inde i detaljer)

Der hvor gør det selv kan blive en udfordring er valg af korrekt dimension lav spændings kabel fra solceller til inverter, denne vælges ud fra spænding/ampere og længde, så der skal regnes lidt for at undgå overophedning.

Elektriker hyres til tilkobling til tavle.

Mange solpaneler sælges med tagmontage kits så her vælges blot efter montage betingelser.

Om der samlet er noget at spare er jeg ikke nået til, skal først have afklaret om det er rentabelt, se evt min anden tråd.

Mange sælger dog sæt hvor der kan vælges inkl/eks montage som alternativ
Allan A skrev den 17-05-2022 07:39:41

Det firma jeg havde fat i var i øvrigt fan af - som jeg husker det - invertere fra Tyskland og solceller fra Sydkorea. Hyundai skulle åbenbart ud over biler også lave en del solceller. Det var noget med at vælge veletablerede producenter, der også eksisterer, når forbrugeren engang har brug for garantien. 
Interessant med Hyundai, det vil jeg klart kigge nærmere på. Jeg importerede en vare (helt anden kategori) fra Sydkorea for nylig og lærte da at vi har en handelsaftale, der gør det til et attraktivt land at handle med.


 

Hej
ved ikke om der kommer noget mærkning (papirarbejde) ind over hvis man selv specificere stumperne. Vil tro at man skal have en samlet CE mærkning, det er ikke nok at de enkelte dele er CE mærket. eltavler og bygnings stål skal være CE mærket idag.
mvh
mini Me 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis