Erfaring med Køkkenvask i messing

Hej med jer

Jeg er ved at lave nyt køkken, i etaper:-)
Nu skal vi til at vælge køkkenvask..planen var en stålvask.. Meen.. de her vaske i messing, ser nu også flotte ud.. 
Er der nogen af jer, der har erfaring med, eller gode råd, omkring dem? er der umiddelbare fordele/ulemper? 

Foto blot så I ved, hvad jeg taler om :-)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vores første køkkenvask i en lejlighed var en messingvask. Det var tilbage i 70'erne hvor der ikke var råd til en opvaskemaskine.

De er modtagelige for ridser, så opvask skal foretages med omtanke. De skal også pudses tit. Det gjaldt særlig te rester og kartoffelskræller.

En messingvask står godt til et mahognibord.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak Rantzau🙂

Bordpladen bliver en linoleumsbelagt plade.
Jeg er lidt i tvivl om jeg skal gå efter en massiv messingvask, eller en belagt stålvask. Og om de patinerer ens? Samt hvor lang tid der går før de patinerer mod det brunlige?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Vælg en massiv messingvask. Så risikerer du ikke gennempudsning.

En messingvask patinerer ikke jævnt. Teblade og kartoffelskralder der efterlades natten over efterlader pletvis brunering. Kønt er det ikke. 

... så kan man lære det kan man.   

Den letteste rengøring er en svamp og brun sæbe. En skuresvamp efterlader lynhurtigt en mat overflade. En gang om måneden kan du polerer messingvasken med eksempelvis Autosol. Det er langt lettere end Brasso.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En massiv messingvask og en pvd-overfladebehandlet stålvask vil ikke patinere ens. Som udgangspunkt patinerer overfladebehandlede stålvaske ikke særlig meget, men det afhænger af behandlingen.
Jeg ville ikke være nervøs for at pudse igennem overfladen, så længe du ikke bruger en stålsvamp eller den grønne side at skuresvampen. Du vil til gengæld nok opleve ridser der går igennem belægningen.

Jeg ville ikke vælge massiv messing ved mindre at du er ude efter den patinerede overflade. Hvis du vil have en vask ligesom den på billedet, så er du nødt til at vælge en overfladebehandlet stålvask. 

Derudover består messing af kobber og zink, og jeg mener at huske, at de to materialer ikke er fødevaregodkendte.
Du kan ikke regne med at en køkkenvask i messing patinerer som øvrige messingting af grunde jeg har nævnt. Det er ikke muligt i praksis hvis vasken rent faktisk skal bruges.

En belagt stålvask bliver hurtig grim og kan ikke poleres op som en massiv vask, og det er nødvendigt med mellemrum hvis den stadig skal opfattes som messing, og ikke en uhygiejnisk kumme.

Om en vask er fødevaregodkendt er ikke relevant. En vask bruges til vask og skyl - ikke til tilberedning.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Rantzau skrev den 19-05-2022 20:43:48
Om en vask er fødevaregodkendt er ikke relevant. En vask bruges til vask og skyl - ikke til tilberedning.

Protest! En køkkenvask bruges også til at skylle grøntsager og salat.

Bortset fra det: jeg finder ideen ren kitsch. Skal det ligne et badeværelse på Titanic?

Ja - vask og skyl som jeg skrev - ikke tilberedning. Der er en væsentlig forskel.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
De fleste pvd-belægninger i dag skal bare gøres rene med en fugtig klud og så står de flot. Næsten som dagen du købte den. Så lyhne1, du skal beslutte dig for om du vil have en vask der patinerer eller ej. 

Hvis du lader dine kartofler ligge i vand i vasken mens du skræller dem, så kan det have relevans med fødevaregodkendelsen. Men jeg er nu lidt på samme side som Rantzau, og ville ikke gå så meget op i det. Men nogle gør!
Jeg forstår jeres kommentarer (og mange tak! Det er virkelig værdsat!) Som: 
En massiv vask, vil patinere hurtigere og mere end en belagt (pvd).
En belagt vask holder den upatinerede messingfarve bedre, men kan naturligvis slides gennem belægningen..

Nogenlunde korrekt opsummeret?

Vedr.  Kitsch.. jeg er interesseret i den børstede gyldne farve, ikke den patinerede Titanic-farve🙂 



 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 19-05-2022 21:33:53
Vedr.  Kitsch.. jeg er interesseret i den børstede gyldne farve, ikke den patinerede Titanic-farve🙂 
Forstår. Trump Tower i mindre format.

Bortset fra det: messing patinerer dårligt og uregelmæssigt, medmindre man behandler det, Men så er det ikke slidstærkt.
At opretholde det i rent "messinglook" som kan poleres er den eneste mulighed.
Som også er det du ønsker, som jeg læser tråden.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis