Overvejer solceller

Hej

Overvejer at sætte et mindre solcelleanlæg på huset (størrelse endnu ikke valgt), tanken er det blot skal dække/give tilskud til det basisforbrug der er i huset og ikke sælge til nettet.

Nogen der har erfaringer med de tilbagebetalingsberegninger i har fået af sælger, hvor godt har de ramt? Måske svært at svare på grundet de løbende ændrede afregningsordninger.

Nogen der kan anbefale en leverandør der sælger i Horsens? Der dukker mange op på Google…

Vores hus er opført i 2018/2019 så det må være opført efter BR15, vores energiberegning konkluderede dengang vi ikke behøvede monterer solceller for at leve op til energiramme, er det muligt at rykke energiramme ved montage af solcelleanlæg af en hvis størrelse? Tænker her om der vil være en gevinst ved senere salg af hus ved at monterer et større anlæg end oprindeligt tiltænkt.


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke mange der anbefaler solcelle anlæg i DK. Det er kun hvis mn kan bruge langt det meste af strømmen selv at der er noget at hente. Og her er dilemma jo at de giver noget om sommeren medens man har mest brug for el om vinteren. Og på den års tid skal man ikke regne med at de give noget overhovedet. ( Det kan være 0,5 - 1,0 kWh på de gode dage)  
Der har kørt et par tråde omkring emnet her i 2022 tryk her for LINK til en af dem 
Og til en mere LINK
Og så den sidste jeg lige kunne finde LINK 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har søgt på forummet læst diverse indlæg, syntes dog ikke scenariet / spørgsmålet matcher mit eller af ældre dato og derfor potentielt ikke relevant længere grundet ændrede forhold.

Ja pointen er at have et så lille anlæg som muligt der i forår->efterår kan dække basis forbrug, ved godt efterår->forår ikke er så favorabelt.

Når jeg snakker basis forbrug er det det huset anvender 24-7 for at være kørende, ikke personligt forbrug, jeg tænker her:
Ventilation, netværksgrej, alarm, køleskab, fryser, varmestyring/installation, robotplæneklipper etc

Jeg har igår hentet elmåledata på timebasis for de seneste 12 måneder og vil lave et udtræk for at se hvad vi gennemsnitligt har anvendt fra mar-sep i tidsrummet 23:00-06:00 hvilket jeg tænker er represantivt for husets basis forbrug. Ud fra dette vil jeg vælge anlægs størrelse og runde op til nærmeste “standard” pakke
Jeg er enig med dig i at der er ret mange ældre indlæg. Netop derfor har jeg fundet 3 tråd fra 2022 så det ikke er helt uaktuel. Om de passer til din situation afgør kun du selv.
Men som altid skal du huske at trække lidt fra de rosenrøde løfter som producenter ofte kommer med. Det er lidt ligesom ved bilers benzin forbrug hvor det er afprøvet under meget gunstige forhold.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kiggede lige på en tilfældig dag i okt. Forbrug fra 23-06 ca1.8kwh Så det er jo ikke meget solcelle man skal ha for at dække det.Vores anlæg lavede i april 581Kwh og de 580 blev solgt til nettet for 1.09kr og det står mig mindst i 2.3kr i udgift. Ti lden gode side kan så siges at vi kun købte 275Kwh. fra net. desværre har vi ikke en summationsmåler og jeg kan ikke helt regne ud om det kan svare sig at betale 1450kr  for at få den nuværende skiftet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis