Akustikloft

Hej,
Vi skal til at lave nye lofter og tænker det skal være med Knaufs akustik gipsplader.Mit spørgsmål er til selve konstruktionen. Normalt ville man jo sige gipslofter skal være 2-lags, men gør man også det ved akustik? i monteringsvejledningerne fra Knauf ligner det man sætter akustik direkte på forskalling - altså det bliver et 1-lags.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er korrekt, akustikloft er kun et lag, da det reelt ikke er selve pladen der dæmper, men den bagved liggende isolering.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Søren O skrev den 15-05-2022 18:34:09

Jeg har 2 lag gips og akustikplader. Ved akustikpladerne opsatte jeg gibsstrimler på forskallingen, så der kun er 1 lag gips hvor akustikfelterne er.

Da vi fik bygget et hus tilbage i 18, gjorde de det på præcis samme måde. 2 lag gips, men ved akustikfelterne var der blot gipsstrimler rundt om akustikhullerne og isolering imellem. 

Husk hulrum bag lydgips, vores ligger på 45x45mm reglar med isolering for at undgå lyden blot slås tilbage i rummet
Tak for input. 

Jeg tænker at bygge det op med forskalling på 25mm, gips strimmel på 13mm og så akustikplade. Så bliver der et hulrum på 25+13=38mm til isolering, det er vel fint? skal så bare lige have fundet noget at smide i, ved ikke om 45mm kan presses ind, ellers tror jeg man er ude i at skulle snitte lidt af det.
Vores stue er desværre lige på vippen med loftshøjde ift.godkendt til beboelse, så kan ikke bruge regel på 45+ 2 gange gips a 13mm. 

Annonce
det vigtige er blot der laves et hulrum hvor lyden fanges, reflekteres (energi absorberes) og kun en meget lille del reflekteres tilbage til rummet gennem lydgipsen (efterklang)
Du kan sagtens lægge 45 mm isolering selv om du kun laver plads til 38 mm 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis